در این آموزش قصد داریم شیوه نصب وردپرس را روی کنترل پنل UserMin را خدمت شما توضیح دهیم و به نصب وردپرس روی این کنترل پنل ساده و رایگان بپردازیم در ادامه این آموزش باما همراه باشید.

آشنایی با ابزار‌ها و کنترل‌پنل

قبل از اینکه بخواهیم به شیوه نصب وردپرس روی کنترل Usermin بپردازیم قصد داریم به معرفی برخی از موارد بپردازیم که شاید دانستن آن‌‎ها برای شما لازم باشد و پس از اینکه با این موارد و ابزارها آشنا شدیم به شیوه نصب وردپرس روی کنترل پنل UserMin می‌پردازیم و شیوه انجام این کار را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد و به نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

معرفی Webmin

Webmin یک ابزار ساده و قدرتمند است که به صورت Open Source و رایگان عرضه که شما با استفاده از می‌توانید سرور لینوکس را مدیریت کنید و اعمالی که برای سرور خود مدنظر دارید به راحتی با چند کلیک ساده انجام دهید، استفاده از این ابزار هیچگونه هزینه‌ای ندارد و شما به صورت کاملا رایگان می‌توانید از آن برای مدیریت سرور لینوکس خود استفاده کنید.

معرفی Virtualmin

Virtualmin یک کنترل‌پنل مدیریتی قدرتمند و انعطاف پذیر است که با استفاده از آن شما می‌توانید اکانت‌های ساخته شده برای هاست را مدیریت کنید و از طریق آن می‌توانید اکانت‌های هاستینگ مختلف و متفاوت ایجاد کرده و تنظیمات لازم را روی هر کدام انجام دهید Virtualmin دارای نسخه رایگان است که می‌توانید بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنید ولی یک نسخه حرفه‌ای نیز دارد که با امکانات بیشتر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

معرفی Usermin

Usermin کنترل پنل هاست است که برای کاربران و مدیران سایت طراحی شده و هر مدیر سایت می‌تواند با مراجعه به آن هاست مربوط به وب‌سایت خود را مدیریت کرده و به امکانات مربوط به هاست خود دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.

قبل از شروع بهتر است بدانید

پیشنهاد می‌گردد قبل از استفاده از کنترل پنل Webmin در صورتیکه مجبور به استفاده از این کنترل پنل نیستید به سراغ کنترل‌های محبوب و معروفی نظیر سی‌پنل یا دایرکت ادمین بروید و از آن‌ها استفاده کنید زیرا این کنترل‌ پنل‌ها هم منابع آموزشی بیشتری به زبان فارسی دارند و هم امکانات بیشتری را جهت مدیریت هاست در اختیار شما قرار خواهند داد.

نصب وردپرس روی کنترل پنل Usermin

جهت نصب وردپرس روی کنترل پنل Usermin ابتدا باید اطلاعات ورود به کنترل پنل هاست را داشته باشید که این اطلاعات شامل: آدرس ورود به کنترل پنل، نام‌کاربری و رمزعبور ورود به کنترل پنل هاست می‌باشد که با داشتن این اطلاعات می‌توانید وارد کنترل‌پنل هاست خود شده و هاست خود را مدیریت کنید.

ورود به کنترل‌پنل هاست

برای نصب وردپرس باید وارد کنترل پنل هاست خود شویم، برای ورود ابتدا آدرس ورود به کنترل‌پنل هاست را وارد ‌می‌کنیم و سپس با صفحه‌ای مشابه صفحه زیر روبرو خواهیم شد که در اینجا باید اطلاعات ورود به کنترل ‌پنل هاست خود را وارد کرده تا بتوانیم وارد کنترل هاست خود شده و وردپرس را روی آن نصب کنیم.

ورود به کنتر‌ل پنل هاست usermin
ورود به کنتر‌ل پنل هاست usermin

پس از ورود به کنترل‌پنل هاست همانند تصویر زیر باید از سمت چپ کنترل پنل گزینه UserMin را انتخاب کنیم تا وارد بخش Usermin هاست خود شویم.

انتخاب گزینه Usermin
انتخاب گزینه Usermin

پس از انتخاب این گزینه وارد بخش Usermin خواهیم شد که در این قسمت باید از گزینه Tools زیرگزینه File Manager را انتخاب کنیم تا وارد File manager هاست خود شویم.

انتخاب گزینه File Manager
انتخاب گزینه File Manager

پس از انتخاب گزینه بالا وارد File Manager هاست خود می‌شویم که باید در آن فایل نصبی وردپرس را قرار دهیم پس باید آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنیم، برای دانلود آخرین نسخه وردپرس عبارت “دانلود وردپرس” را در گوگل سرچ می‌کنیم تا بتوانیم آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنیم پس از مشاهده نتایج جستجو وارد سایت رسمی وردپرس شده و همانند تصویر زیر روی گزینه دریافت وردپرس فارسی کلیک می‌کنیم تا آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنیم.

دانلود وردپرس فارسی
دانلود وردپرس فارسی

پس از اینکه وردپرس را دانلود کردیم، باید آن را در پوشه Public_html آپلود کنیم برای آپلود وردپرس همانند تصویر زیر وارد File Manager هاست خود شده و از قسمت File گزینه “Upload To Current Directory” را برای آپلود فایل انتخاب می‌کنیم.

آپلود فایل نصبی وردپرس
آپلود فایل نصبی وردپرس

پس از انتخاب این گزینه باید در پنجره زیر فایل نصبی وردپرس را انتخاب کنیم تا آپلود آن انجام شود برای انتخاب فایل نصبی وردپرس، هم می‌توانید روی قسمت مشخص شده کلیک کرده و فایل موردنظر را انتخاب کنید و یا اینکه با عمل Drag And Drop فایل خود را به این قسمت بکشید تا آپلود آن انجام شود.

پس از انتخاب فایل نصبی وردپرس فرایند آپلود وردپرس روی هاست همانند تصویر زیر شروع خواهد شد که می‌توانید میزان پیشرفت این فرایند را در سمت راست مشاهده کنید که وقتی این فرایند به صورت کامل به پایان برسد آپلود وردپرس انجام شده و ما می‌توانیم کار را ادامه داده و به نصب وردپرس بپردازیم.

فرایند آپلود وردپرس روی هاست
فرایند آپلود وردپرس روی هاست

پس از اتمام آپلود فایل زیپ وردپرس، فایل نصبی وردپرس روی هاست قرار می‌گیرد و برای نصب آن کافیست آن را از حالت فشرده خارج سازیم برای انجام این موضوع باید روی فایل مربوط قرار گرفته و راست کلیک کرده و همانند تصویر زیر گزینه “Extract” را انتخاب کنیم تا فایل زیپ وردپرس از حالت فشرده خارج شود.

از حالت فشرده خارج کردن فایل zip
از حالت فشرده خارج کردن فایل zip

پس از اینکه فایل زیپ وردپرس از حالت فشرده خارج شد باید آن را از پوشه خودش به پوشه public-html منتقل کنیم برای انجام این موضوع کافیست وارد پوشه اصلی وردپرس شده و ابتدا تمامی محتویات پوشه را مطابق با تصویر زیر انتخاب کنیم پس از انتخاب تمامی فایل‌ها همانند تصویر زیر باید از قسمت File گزینه Cut را انتخاب کنیم و بعد از آن وارد پوشه Public-Html شده و مجددا از قسمت File گزینه Paste را انتخاب کنیم تا به این شکل تمامی فایل‌ها در این پوشه منتقل شده و قرار گیرد.

منتقل کردن فایل‌های وردپرس به پوشه Public-Html
منتقل کردن فایل‌های وردپرس به پوشه Public-Html

پس از اینکه فایل‌های وردپرس را منتقل کردیم می‌توانیم فایل zip وردپرس و پوشه آن را که دیگر نیازی به آن نداریم را پاک کنیم برای این ‌کار همانند تصویر زیر ابتدا فایل‌ و پوشه موردنظر را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Delete از بالا کلیک می‌کنیم تا فایل‌ و پوشه موردنظر به صورت کامل پاک شوند.

پاک کردن فایل و پوشه‌های اضافی
پاک کردن فایل و پوشه‌های اضافی

پس از پاک کردن فایل‌ و پوشه‌های اضافی وردپرس حالا می‌توانیم با خیال راحت نصب وردپرس را شروع کنیم برای نصب وردپرس باید آدرس دامنه خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنیم تا با صفحه نصب وردپرس روبرو شویم که در این صفحه برای شروع فرایند نصب وردپرس کافیست روی گزینه “بزن بریم” کلیک کرده تا بتوانیم فرایند نصب وردپرس را شروع کنیم.

شروع نصب وردپرس
شروع نصب وردپرس

پس از کلیک روی گزینه “بزن بریم”با صفحه زیر روبرو خواهیم شد که در این صفحه باید اطلاعات مربوط به پایگاه داده وردپرس را برای نصب وردپرس وارد کنیم.

اطلاعات پایگاه داده برای نصب وردپرس
اطلاعات پایگاه داده برای نصب وردپرس
متاسفانه کنترل پنل usermin امکان ایجاد دیتابیس و پایگاه داده را در اختیار شما قرار نداده است و برای ایجاد پایگاه داده باید از مدیر سرور بخواهید تا پایگاه داده موردنظر را برای شما ایجاد کرده و مشخصات آن را برای شماارسال نمایید همچنین با ایجاد اکانت هاست برای شما به صورت خودکار یک دیتابیس نیز برای شما ایجاد خواهد شد که می‌توانید از آن جهت نصب وردپرس استفاده کنید.

ما در این آموزش با استفاده از اطلاعات پایگاه داده‌ای که هنگام ساخت اکانت هاست برای ما ایجاد شده است می‌خواهیم اقدام به نصب وردپرس کنیم برای همین اطلاعات موردنیاز را در تصویر زیر به این شکل وارد می‌کنیم.

وارد کردن اطلاعات پایگاه داده برای نصب وردپرس
وارد کردن اطلاعات پایگاه داده برای نصب وردپرس

در ادامه به توضیح بخش‌های موجود در تصویر بالا خواهیم پرداخت و در مورد هریک از آن‌ها توضیحات لازم را خواهیم داد.

اطلاعات موجود در صفحه بالا باید به شکل زیر تکمیل گردد.

نام پایگاه داده: در این قسمت باید نام پایگاه‌داده خود را وارد کنیم که ما عبارت maharatwp را وارد می‌کنیم.

نام کاربری: در این قسمت باید نام‌کاربری پایگاه داده خود را وارد کنیم که ما عبارت maharatwp را وارد می‌کنیم.

رمزعبور: در این قسمت باید رمزعبور نام‌کاربری پایگاه داده‌ای را که قبلا مشخص کردیم را وارد کنیم.

میزبان پایگاه داده: در این قسمت نیازی به اعمال تغییر خاصی نیست و باید عبارت “LocalHost” قرار گیرد.

پیشوند جدول: در این قسمت باید پیشوند جدول وردپرس را مشخص کنیم که ما عبارت “edw” را برای پیشوند جداول وردپرس مشخص کردیم که این مقدار می‌تواند دلخواه باشد و بر اساس سلیقه شما تغییر یابد.

نکته مهم : پیشونده پیشفرض جداول وردپرس wp- است که برای امنیت بیشتر آن ما در این قسمت آن را تغییر داده و به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که آن را تغییر دهید.

پس از تکمیل مشخصات خواسته شده باید جهت ادامه فرایند نصب وردپرس روی گزینه “فرستادن” کلیک کنیم تا به مرحله بعدی برویم، در صورتیکه مشخصات فوق صحیح باشد ما با صفحه زیر روبرو خواهیم شد که این صفحه به این معنی است که تمامی مراحل را تا به اینجای کار به صورت صحیح انجام داده‌ایم.

ارتباط وردپرس با پایگاه داده
ارتباط وردپرس با پایگاه داده

پس از کلیک روی گزینه “راه‌اندازی نصب” با صفحه زیر روبرو خواهیم شد که در این صفحه باید اطلاعات سایت خود را وارد کنیم تا بتوانیم اقدام به نصب وردپرس کنیم و سایت ما نیز با مشخصات زیر راه‌اندازی شود.

وارد کردن اطلاعات برای راه‌اندازی سایت
وارد کردن اطلاعات برای راه‌اندازی سایت

در ادامه به توضیح بخش‌های موجود در تصویر بالا خواهیم پرداخت و در مورد هریک از آن‌ها توضیحات لازم را خواهیم داد.

عنوان سایت: در اینجا باید نام سایت خود یا همان عنوان سایت خود را وارد کنیم تا سایت موردنظر ما با این نام ایجاد شود.

نام کاربری: در اینجا باید نام‌کاربری را که جهت ورود و مدیریت سایت وردپرس خود به آن نیاز داریم را مشخص کنیم.

رمز‌عبور: در این قسمت باید رمزعبور مربوط به نام کاربری بالا را مشخص کنیم تا در آینده بتوانیم با استفاده از این نام کاربری و رمزعبوری که مشخص کردیم وارد پیشخوان مدیریت سایت شده و سایت خود را مدیریت کنیم.

در صورتیکه رمز‌عبور شما یک رمز ساده و راحت باشد شما باید تیک گزینه “تایید بکارگیری رمز سست” را بزنید تا اجازه استفاده از آن رمزعبور به شما داده شود.

نشانی ایمیل: در این قسمت باید آدرس ایمیل خود را وارد کنیم تا اطلاعات و موارد مهم مربوط به سایت برای ما ایمیل شود از همین جهت باید ایمیلی را وارد کنید که به آن دسترسی داشته باشید و بتوانید آن را بررسی کنید زیرا موارد مهم سایت شما به این ایمیل ارسال خواهد شد.

نمایش به موتورهای جستجو: در صورتیکه قصد دارید سایت شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل دنبال نشود و در نتایج جستجو ظاهر نشود باید تیک این گزینه را بزنید، به این صورت سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد.

در نهایت پس از تکمیل مشخصات فوق جهت ثبت اطلاعات و رفتن به مرحله بعد کافیست همانند تصویر بالا روی گزینه “راه‌اندازی وردپرس” کلیک کنید.

پس از کلیک روی گزینه راه‌اندازی وردپرس با صفحه زیر روبرو خواهید شد که در اینجا با استفاده از گزینه ورود می‌توانید با استفاده از نام‌کاربری و رمزعبور خود وارد پیشخوان وردپرس شده و سایت خود را مدیریت کنید.

اتمام نصب وردپرس
اتمام نصب وردپرس

پس از انجام مراحل گفته شده در بالا نصب وردپرس روی کنترل‌پنل Webmin به پایان رسید و اکنون شما می‌توانید از سایت وردپرس خود استفاده کنید.

جمع‌بندی و سخن‌پایانی

در این آموزش به شیوه نصب وردپرس روی کنترل پنل usermin پرداختیم و شیوه انجام این کار را به صورت کامل بررسی کردیم و آن را نیز به صورت عملی انجام دادیم امیدواریم این آموزش برای شما مفید و کاربردی بوده باشد در صورتیکه سوال و یا مشکلی در مورد این موضوع دارید می‌توانید از قسمت نظرات این صفحه آن را مطرح کنید.

دوره آموزش وردپرس

این مقاله یکی از جلسات دوره آموزش وردپرس است که به صورت رایگان قابل مشاهده است. مشاهده همه جلسات
وردپرس

نظرت راجب این مطلب چیه؟

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.