در این قسمت از دوره آموزش وردپرس، به معرفی دو شیوه دیگر، برای نصب افزونه در وردپرس، می‌پردازیم. همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، افزونه‌ها یکی از بخش‌های مهم در پیشخوان وردپرس، محسوب می‌شوند.

افزونه چیست؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، افزونه یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در وردپرس محسوب می‌شود. افزونه‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا قابلیت‌های مورد استفاده در وردپرس را افزایش داده و از این طریق امکانات جدید را به سایت وردپرس خود اضافه کنید. هر یک از افزونه‌ها برای مسئله خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند تغییرات پیچیده زیادی در وردپرس اعمال کنند.

در قسمت قبل، شیوه نصب آنلاین، افزونه‌ها را بررسی کردیم و در این قسمت، به بررسی دو راه دیگر برای نصب افزونه‌ها، خواهیم پرداخت.

شیوه نصب افزونه از طریق فایل نصبی

برای نصب افزونه از طریق فایل، باید در ابتدا، وارد پیشخوان شوید. سپس از طریق قسمت افزونه‌ها، گزینه افزودن را انتخاب کنید.

کلیک بر قسمت افزودن
کلیک بر قسمت افزودن

سپس، گزینه بارگذاری افزونه را انتخاب می‌کنید. 

انتخاب گزینه بارگذاری افزونه
انتخاب گزینه بارگذاری افزونه

سپس باید در بخش choose file، فایل زیپ افزونه مورد نظر را، در سیستم خود پیدا کرده و انتخاب کنید.

انتخاب فایل از طریق choose file
انتخاب فایل از طریق choose file

پس از انتخاب فایل زیپ، روی گزینه Open، کلیک کنید.

انتخاب فایل و کلیک روی open
انتخاب فایل و کلیک روی open

حالا فایل انتخاب شده به نمایش در می‌آید و گزینه نصب، در کنار آن، فعال می‌شود. نصب را انتخاب کنید تا فرایند نصب، آغاز شود.

کلیک بر قسمت نصب
کلیک بر قسمت نصب

با توجه به حجم افزونه، مدت‌ زمانی که لازم است در انتظار باشید تا نصب شود، متفاوت خواهد بود. شما باید صبر کنید تا این فرایند، به‌صورت کامل، انجام شود.

پس از مدت‌ زمانی، با صفحه‌ای جدید، مواجه می‌شوید. در این صفحه، نوشته شده‌است که افزونه، با موفقیت نصب شد. اگر هم افزونه شما، ترجمه‌ای داشته باشد، در این قسمت، قابل مشاهده و دریافت، است.

درنتیجه، اگر افزونه نصب شده توسط شما، ترجمه‌ای داشته باشد، آن را نصب می‌کند و می‌توانید، ترجمه را ببینید.

با انتخاب گزینه فعال کردن افزونه، این افزونه برای سایت شما، فعال خواهد شد.

انتخاب گزینه فعال کردن افزونه
انتخاب گزینه فعال کردن افزونه

اگر افزونه شما مشکلی نداشته باشد، پس از انتخاب گزینه مورد نظر، با گذشت مدت زمانی، فعال خواهد شد. همچنین، اگر روی گزینه رفتن به نصب کننده افزونه، کلیک کنید، به همان بخشی که برای نصب افزونه است، منتقل می‌شوید.

اگر نصب و فعال‌سازی، با موفقیت انجام شود، شما به صفحه تنظیمات مربوط به آن، منتقل می‌شوید. علاوه‌براین، برای رفتن به این بخش می‌توانید از قسمت افزونه‌ها، وارد این صفحه شوید.

اگر دیگر نیازی به آن افزونه نداشتید، با مراجعه به بخش افزونه‌ها و انتخاب گزینه غیرفعال کردن افزونه که در زیر آن، نمایش داده می‌شود، اقدام به حذف آن، می‌کنید.

حذف  افزونه از طریق غیرفعال کردن آن
حذف افزونه از طریق غیرفعال کردن آن

شیوه نصب افزونه از طریق هاست

برای نصب افزونه از طریق هاست، ابتدا باید وارد هاست خود، شوید. یعنی باید به قسمت کنترل پنل هاست خود، مراجعه کنید. اگر هاست شما، cPanel است،  وارد این قسمت شوید و اگر هم دایرکت ادمین با هر چیز دیگری است، وارد کنترل پنل آن، شوید. 

پس از وارد شدن به کنترل‌پنل، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. این اطلاعات، زمانی که هاست را خریداری کرده‌اید، در قالب یک ایمیل، توسط همان سایت، برای شما ارسال شده است. بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، روی گزینه Log in، کلیک کنید. اگر مشخصات را درست وارد کرده باشید، کنترل پنل خود را مشاهده می‌کنید.

واردکردن نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کنترل پنل هاست
واردکردن نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کنترل پنل هاست

برای نصب افزونه از طریق هاست، کافی است به قسمت مدیریت فایل در کنترل پنل، مراجعه کنید. در قسمت Files، گزینه File manager را انتخاب کنید.

انتخاب فایل منیجر
انتخاب فایل منیجر

سپس، وارد پوشه public_html شوید.

انتخاب پوشه public_html
انتخاب پوشه public_html

پس از ورود به این قسمت، برای نصب افزونه، باید پوشه wp-content را، باز کنید.

انتخاب پوشه wp-content
انتخاب پوشه wp-content

سپس روی پوشه plugins، کلیک کنید. این قسمت مربوط به افزونه‌ها است و هر افزونه‌ای که نصب می‌کنید، در این پوشه، قرار می‌گیرد.

کلیک روی پوشه plugins
کلیک روی پوشه plugins

برای بارگذاری فایل زیپ افزونه و نصب آن در وردپرس، روی گزینه Upload در بالای صفحه، کلیک کنید.

کلیک روی گزینه آپلود
کلیک روی گزینه آپلود

با انتخاب گزینه select file، فایل زیپ افزونه را انتخاب کنید. باتوجه به حجم هر افزونه، مدت زمان آپلود شدن آن، طول می‌کشد. هروقت که به رنگ سبز درآید، یعنی آپلود تمام شده‌است.

انتخاب گزینه select file
انتخاب گزینه select file

حالا با انتخاب گزینه Go back to، به پوشه قبلی بازگردید و آن را رفرش کنید.

رفرش صفحه
رفرش صفحه

دوباره وارد پوشه plugins، شده‌ و فایل زیپ افزونه که در این قسمت، نمایش داده می‌شود، مشاهده کنید.

رفرش پوشه پلاگین
رفرش پوشه پلاگین

برای نصب، باید فایل را با کمک گزینه Extract ، از حالت فشرده، خارج کنید. برای این کار، روی فایل زیپ راست کلیک کرده و گزینه Extract و پس از آن، Extract files را، انتخاب کنید.

کلیک روی گزینه  Extract
کلیک روی گزینه Extract

برای نصب و راه‌اندازی این افزونه جدید در سایت خود، مجددا وارد صفحه افزونه‌ها در وردپرس، شوید. حالا یک‌بار صفحه را رفرش کنید تا افزونه جدید را هم، در کنار افزونه‌های قبلی، مشاهده کنید. این یعنی، نصب با موفقیت، صورت گرفته است. اگر روی گزینه (فعال نمایید)، کلیک کنید،  این افزونه در سایت شما، فعال خواهد شد.

انتخاب گزینه فعال نمایید
انتخاب گزینه فعال نمایید

برای غیرفعال کردن این افزونه، مانند روش پیشین، از طریق افزونه‌ها وارد قسمت افزونه‌های نصب شده می‌شوید. سپس، با انتخاب گزینه غیرفعال کردن می‌توانید آن را غیرفعال و حذف کنید. اگر این مراحل به‌صورت درست، طی کنید، در آخر پیامی مبنی بر غیرفعال شدن افزونه، در قسمت بالای سایت، درج می‌شود.

نمای گزینه غیرفعال‌شدن افزونه
نمای گزینه غیرفعال‌شدن افزونه

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این قسمت از آموزش وردپرس و قسمت قبلی آن، سه روش برای نصب افزونه‌های مختلف در وردپرس، به شما معرفی کرده‌ایم. تاکنون، نصب افزونه از طریق مخزن وردپرس به‌صورت آنلاین، نصب از طریق فایل زیپ و نصب از طریق هاست را، به شما آموزش داده‌ایم. در صورت وجود سوال یا ابهام می‌توانید از قسمت نظرات این صفحه باما در ارتباط باشید.

دوره آموزش وردپرس

این مقاله یکی از جلسات دوره آموزش وردپرس است که به صورت رایگان قابل مشاهده است. مشاهده همه جلسات
وردپرس
قسمت بعدی قسمت قبلی

نظرت راجب این مطلب چیه؟

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.