چگونه یک خرید اینترنتی مطمئن داشته باشیم

با پیشرفت تجارت الکترونیک و افزایش چشمگیر فروشگاه‌های اینترنتی در کشور، نیاز کاربران به خرید اینترنتی هر روز بیشتر خواهد شد و یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در خرید اینترنتی مطرح می‌شود این است که چگونه باید یک خرید اینترنتی داشته باشیم تا در دام افراد سودجو قرار نگیریم و بتوانیم خرید اینترنتی خود را به صورت درست و بدون مشکل انجام دهیم، در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانیم یک خرید اینترنتی مطمئن را تجربه کنیم برای بررسی این نکات در ادامه مقاله باما همراه باشید.

بررسی خرید اینترنتی و فرایند آن

قبل از اینکه به بررسی نکات مهم در خرید اینترنتی مطمئن بپردازیم ابتدا قصد داریم در مورد خرید اینترنتی و فرایند آن صحبت کنیم و با این موضوع بیشتر آشنا شده و ببینیم که فرایند یک خرید اینترنتی به چه شکل است.

منظور از خرید اینترنتی، فرایند انتخاب، مشاهده محصول و سفارش آن به صورت آنلاین است که این فرایند می‌تواند از طریق سایت و یا شبکه‌های اجتماعی انجام شود. در صورتیکه تمامی مراحل این فرایند به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام شود می‌توان گفت که شما یک خرید اینترنتی را به صورت کامل و از طریق سایت انجام داده‌اید، البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی را نیز می‌توان به نوعی خرید اینترنتی دانست ولی به دلیل اینکه خرید از شبکه‌های اجتماعی فاقد معیار و دستگاه نظارت برای فروش است نمی‌‎تواند آن را یک خرید اینترنتی کامل دانست.

خرید از شبکه‌های اجتماعی

برای خرید و ثبت سفارش از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام، حتما با دقت کافی عمل کنید تا به این صورت دچار مشکل نشوید و گرفتار مواردی نظیر کلاه‌برداری‌ و فیشینگ نگردید.. در این مقاله تمرکز اصلی ما بیشتر روی خرید اینترنتی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است و نکاتی را پیرامون این موضوع خدمت شما توضیح خواهیم که می‌توانید از برخی از این نکات برای خرید در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید.

خرید اینترنتی مطمئن از نظر من

برای اینکه بتوانیم خرید اینترنتی مطمئن داشته باشیم، نکاتی وجود دارد که خود من با رعایت این نکات همواره توانسته‌ام یک خرید اینترنتی مطمئن و بدون مشکل را تجربه کنم و در اکثر موارد نیز از خرید خود راضی بود‌ه‌ و مشکلی از این بابت برای من پیش نیامده است و دچار مسائلی مانند کلاه‌برداری و… نشده‌ام. در ادامه این مقاله می‌خواهم نکاتی که خودم برای خریدهای اینترنتی آن‌ها را رعایت می‌کنم را خدمت شما توضیح دهم تا با رعایت این نکات شما هم بتوانید یک خرید اینترنتی مطمئن را تجربه کنید.

1- سایت موردنظر اینماد داشته باشد

اولین نکته‌ای که همواره باید مدنظر داشته باشید این است که سایتی که قصد خرید از آن را دارید باید حتما اینماد داشته باشد، در صورتیکه سایت موردنظر اینماد داشته باشد می‌توان گفت آن سایت از نظر قانونی تا حدودی بدون مشکل و قابل اعتماد است. برای اینکه متوجه شوید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد است می‌توانید وارد سایت Enamad بشوید و همانند تصویر زیر از بخش جستجوی کسب‌وکار نام دامنه سایت موردنظر را وارد کرده و روی گزینه جستجو کلیک کنید تا بررسی کند و در صورتیکه سایت موردنظر اینماد داشت به شما اطلاع دهد.

جستجوی کسب‌وکار در اینماد
جستجوی کسب‌وکار در اینماد

پس از کلیک روی گزینه “جستجو” در صورتیکه با تصویر زیر روبرو شدید به این معنی است که این کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک است که در پنجره باز شده مشخصات مربوط به این کسب‌وکار مانند نام کسب‌وکار، تاریخ دریافت نماد و تاریخ اعتبار نماد را نیز می‌توانید مشاهده کنید و برای مشاهده اطلاعات بیشتر از این کسب‌‎وکار کافیست روی گزینه “مشاهده پروفایل کسب‌وکار “کلیک کنید تا به کارنامه این کسب‌وکار هدایت شده و بتوانید مشخصات کامل‌تری از این کسب‌وکار و سوابق آن را مشاهده کنید.

مشاهده کسب‌وکار در اینماد
مشاهده کسب‌وکار در اینماد

2- بررسی شناسنامه کسب‌وکار در اینماد

موضوع بعدی که می‌توانید برای اطمینان بیشتر آن را بررسی کنید و پیشنهاد می‌کنیم که حتما این کار را انجام دهید بررسی شناسنامه کسب‌وکار در سایت اینماد است. هر سایت و کسب‌وکاری که در اینماد ثبت شده باشد دارای یک صفحه مخصوص به نام شناسنامه کسب‌وکار است که در این صفحه مشخصات و عملکرد کسب‌وکار در سایت اینماد به صورت کامل درج شده است و شما با مطالعه آن می‌توانید در مورد عملکرد این کسب‌وکار و نحوه ارائه خدمات توسط آن اطلاع کسب کنید.

شناسنامه کسب و کار در سایت ترب
شناسنامه کسب و کار در سایت ترب

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید در شناسنامه کسب‌وکار در سایت اینماد 3 بخش وجود دارد که 2 بخش آن مهم بود و حاوی اطلاعات مفیدی می‌باشد که در ادامه به ترتیب شماره‌گذاری‌های موجود در تصویر بالا به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

بخش شماره 1: در این بخش شما می‌توانید سوابق مربوط به شکایت کسب‌وکار در سایت اینماد را مشاهده کنید و تعداد شکایت پاسخ داده نشده و تعداد تاخیر در پاسخ‌دهی به شکایت را ببینید که همین موضوع تا حدودی می‌تواند شما را در مورد خرید از سایت موردنظر راهنمایی کند و شما با مشاهده این قسمت می‌توانید نسبت به میزان عملکرد سایت موردنظر برای بررسی شکایت اطلاع پیدا کرده و پس از آن خرید خود را انجام دهید.

بخش شماره 2: در این بخش شما می‌توانید سابقه و تعداد سال‌های فعالیت سایت را مشاهده کنید و متوجه این موضوع بشوید که سایتی که می‌خواهید از آن خرید داشته باشید چند سال است فعالیت خود را شروع کرده و در این حوزه مشغول به کار است. طبیعتاً سایت‌هایی که از سابقه بالایی برخوردار هستند گزینه‌های خوبی برای خرید هستند.

همچنین از قسمت بالای این صفحه می‌توانید تاریخ دریافت اینماد و انقضای آن را مشاهده کنید و در صورتیکه اینماد سایت موردنظر منقضی شده است از این موضوع اطلاع کسب کرده و پس از آن خرید خود را انجام دهید.

3- بررسی سابقه کسب‌وکار در ترب (در صورت وجود)

موضوع بعدی که پیشنهاد می‌کنیم آن را بررسی کنید، سابقه کسب‌وکار در سایت‌هایی مانند ترب است. در صورتیکه سایت موردنظر شما در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده باشد می‌توانید اسم آن را در ترب جستجو کرده و سوابق آن را مشاهده کنید.

برای بررسی این موضوع کافیست ابتدا وارد سایت ترب شده و همانند تصویر زیر از بخش پایین سایت گزینه “لیست فروشگاه‌ها” را انتخاب کنید.

مشاهده لیست فروشگاه‌ها در سایت ترب
مشاهده لیست فروشگاه‌ها در سایت ترب

پس از کلیک روی این گزینه صفحه زیر را مشاهده می‌کنید که در اینجا می‌توانید نام فروشگاه موردنظر خود را وارد کرده و آن را پیدا کنید، پس از پیدا کردن فروشگاه موردنظر کافیست روی آن کلیک کنید تا بتوانید سوابق آن را مشاهده کنید.

پیدا کردن کسب‌وکار در ترب
پیدا کردن کسب‌وکار در ترب

پس از کلیک روی فروشگاه موردنظر در سایت ترب با تصویر زیر روبرو خواهید شد، در این صفحه از بخش شماره 1 می‌توانید سوابق فروشگاه و مدت زمان فعالیت آن را در ترب مشاهده کنید و از بخش شماره 2 می‌توانید امتیاز و عملکرد فروشگاه موردنظر را مشاهده کرده و از آن اطلاع کسب کنید.

صفحه فروشگاه در سایت ترب
صفحه فروشگاه در سایت ترب

پس از مشاهده اطلاعات فروشگاه موردنظر، در صورتیکه فروشگاه موردنظر از امتیاز و سابقه خوبی برخوردار بود می‌توانید از آن خرید خود را انجام دهید.

دقت داشته باشید که تمامی سایت‌هایی که در ترب وجود دارند و مشغول به فعالیت هستند باید حتما اینماد داشته باشند تا بتوانند در ترب ثبت‌ نام کرده و سایت خود را ثبت کنند ولی با این حال باز هم توصیه می‌شود قبل از خرید از سایت‌های موجود در ترب، شناسنامه اینماد آن‌ها را بررسی کنید و از سوابق آن کسب‌وکار اطلاع پیدا کرده و بعدا خرید خود را انجام دهید زیرا ترب هیچگونه مسئولیتی در قبال سایت‌های موجود در آن ندارد.

4- تماس تلفنی قبل از خرید

راهکار بعدی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک خرید اینترنتی مطمئن را تجربه کنید، گرفتن تماس تلفنی با سایت و فروشگاه موردنظر قبل از خرید محصول است. این کار به شما کمک می‌کند تا هم از موجود بودن محصول موردنظر مطمئن شوید و هم اینکه از آخرین قیمت آن اطلاع کسب کنید به دلیل اینکه بسیار پیش آمده است که در فروشگاه‌های اینترنتی، موجودی کالاها و قیمت آن‌ها بروز نیست. برای همین پیشنهاد می‌شود حتما قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر ابتدا با یک تماس تلفنی قبل از خرید از همه چیز مطمئن شوید و پس از آن در صورتیکه تمایل داشتید خرید خود را انجام دهید.

تماس تلفنی قبل از خرید
تماس تلفنی قبل از خرید

یکی دیگر از دلایلی که به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتما تماس تلفنی داشته باشید این است که با نحوه پشتیبانی و پاسخگویی فروشگاه اینترنتی موردنظر آشنا شده و مطمئن شوید سایتی که قصد خرید محصول از آن را دارید، سایت مورد اعتماد و درستی است و پاسخگویی خوبی را دارد. پس از اینکه از این موضوع مطمئن شدید می‌توانید خرید خود را از آن سایت انجام دهید.

5- نظرات کاربران و خریداران قبلی

موضوع بعدی که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی آن را انجام دهید، بررسی نظر کاربران و خریداران قبلی است. برای این کار کافیست اسم فروشگاه اینترنتی موردنظر را در گوگل جستجو کرده و نظر کاربران را در سایت‌ها و انجمن‌های مختلف در مورد خرید از آن سایت بخوانید، در صورتیکه نظر افراد بیشتر به خوبی‌های فروشگاه اینترنتی موردنظر اشاره کرده بود می‌توانید از آن خرید خود را انجام دهید ولی در غیر این صورت می‌توانید برای خرید از آن فروشگاه اینترنتی کمی بیشتر فکر کنید و تصمیم بگیرید.

نظرات خریدارن در مورد یک فروشگاه اینترنتی
نظرات خریدارن در مورد یک فروشگاه اینترنتی

در صورتیکه می‌خواهید نظر خریداران را در مورد فروشگاه‌های اینترنتی ببینید می‌توانید از سایت‌های زیر این کار را انجام دهید. سایت‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، سایت‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند که نظرات و تجربه خود را در مورد خرید از فروشگاه‌های اینترنتی با دیگران به اشتراک بگذارند و آن‌ها را برای خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر راهنمایی کنند. با مراجعه به این سایت‌ها می‌توانید از تجربیات سایر افراد در مورد خرید اینترنتی از فروشگاه استفاده کنید.

سایت آینه

سایت آینه
صفحه اصلی سایت آینه

این سایت اکثر فروشگاه‌های اینترنتی معروف را به صورت دسته‌بندی شده دارد و شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و جستجوی اسم فروشگاه اینترنتی موردنظر خود، نظرات افراد را در مورد آن سایت فروشگاهی مطالعه کرده و از آن اطلاع کسب کنید.

سایت نظر کده

صفحه اصلی سایت نظر کده
صفحه اصلی سایت نظر کده

در سایت نظر کده نیز کسب‌وکارهای اینترنتی به صورت طبقه‌بندی شده قرار گرفته است که شما با مراجعه به آن می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی موردنظر خود را پیدا کرده و تجربه افراد و خریداران قبلی را در مورد خرید از آن سایت مطالعه کنید.

سایت معتبره

صفحه اصلی سایت معتبره
صفحه اصلی سایت معتبره

در این سایت نیز می‌توانید به لیست کسب‌وکارهای اینترنتی و فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشید و نظرات افراد مختلف را در مورد نحوه ارائه خدمات و تجربه خرید آن‌ها از این سایت‌ها بررسی کرده و از تجربیات دیگران اطلاع کسب کنید.

پس از اینکه به معرفی سایت‌های ارسال نظر برای کسب‌وکارهای اینترنتی پرداختیم، شما می‌توانید از این سایت‌ها برای تصمیم‌گیری جهت خرید خود استفاده کرده و با دید بهتری تصمیم خود را برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی مطمئن بگیرید.

5- مشاهده نظرات کسب‌وکار در گوگل بیزینس

روش بعدی که می‌توانید از آن برای مشاهده نظرات خریداران استفاده کنید و پس از آن تصمیم به خرید خود از فروشگاه اینترنتی موردنظر بگیرید استفاده از نظرات ثبت شده برای کسب‌وکار در گوگل بیزینس است.

برای این کار کافیست اسم کسب‌وکار و یا فروشگاه اینترنتی موردنظر خود را در گوگل جستجو کنید و در صورتیکه فروشگاه اینترنتی موردنظر شما در گوگل ثبت شده باشد، می‌توانید پروفایل آن را در گوگل بیزینس همانند تصویر زیر از سمت راست مشاهده کنید.

جستجوی نام سایت موردنظر در گوگل
جستجوی نام سایت موردنظر در گوگل

پس از مشاهده پروفایل فروشگاه اینترنتی موردنظر در گوگل بیزینس برای مشاهده نظرات و تجربیات کاربران در مورد آن فروشگاه کافیست همانند تصویر زیر روی گزینه “Google Reviews” کلیک کنید.

کلیک روی گزینه "Google Reviews"
کلیک روی گزینه “Google Reviews”

پس از کلیک روی گزینه بالا با پنجره زیر روبرو خواهید شد که در این پنجره می‌توانید نظرات افراد مختلف را در مورد فروشگاه اینترنتی موردنظر مطالعه کرده و همچنین می‌توانید میانگین امتیاز داده شده توسط کاربران به این سایت را نیز مشاهده کنید.

مشاهده نظرات و تجربیات کاربران در مورد کسب و کار و سایت اینترنتی موردنظر
مشاهده نظرات و تجربیات کاربران در مورد کسب و کار و سایت اینترنتی موردنظر

پس از مشاهده نظرات کاربران در گوگل بیزینس می‌توانید جهت خرید از فروشگاه اینترنتی موردنظر تصمیم خود را گرفته و در صورتیکه که مایل بودید خرید خود را نهایی کنید.

گوگل بیزینس تنها مخصوص کسب‌وکارهای اینترنتی نبوده و بیشتر برای کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌شود ولی می‌تواند مرجعی برای مشاهده نظرات دیگران در مورد یک کسب‌وکار باشد و به شما در تصمیم گیری کمک کند.

دقت داشته باشید که شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد کسب‌وکارها و سایت‌های اینترنتی در گوگل بیزینس ثبت کرده و آن را با سایرین به اشتراک بگذارید تا افراد دیگر هم بتوانند نظرات شما را مشاهده کرده و از آن استفاده کنند.

در صورتیکه شما هم می‌خواهید کسب‌وکار خود را در گوگل بیزینس ثبت کنید می‌توانید مقاله جذب مشتری برای کسب‌وکار با سئو محلی را مطالعه کنید، در این مقاله شیوه ثبت کسب‌وکار در گوگل بیزینس و جذب مشتری با استفاده از آن به صورت کامل توضیح داده شده است.

برخی از نظراتی که در پروفایل کسب‌وکار در گوگل بیزینس مشاهده می‌کنید ممکن است واقعیت نداشته باشند و یا توسط افرادی نوشته شده باشند که هیچگونه تجربه‌ای از آن کسب‌‎وکار نداشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که به یک نظر بسنده نکرده و نظرات افراد مختلف را مطالعه کنید و یا از سایر روش‌هایی که در این مقاله به توضیح آن‌ها پرداختیم استفاده کنید تا بتوانید یک خرید اینترنتی مطمئن را تجربه کنید.

6- بررسی صفحه اینستاگرام کسب‌وکار

موضوع بعدی که قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی می‌توانید آن را بررسی کنید و با دید بهتری تصمیم به خرید بگیرید، بررسی صفحه اینستاگرام آن فروشگاه اینترنتی است. قبل از خرید می‌توانید در صورتیکه فروشگاه اینترنتی موردنظر شما دارای صفحه اینستاگرام است به صفحه آن مراجعه کنید و نظرات افراد در پست‌های مختلف را در مورد آن فروشگاه اینترنتی مشاهده کنید.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی

اگر فروشگاه اینترنتی موردنظر شما پیج اینستاگرام نداشت و یا پیج آن فعال نبوده و دارای محتوا نیست می‌توانید از سایر روش‌هایی که قبلاً توضیح داده شد برای بررسی مورد اعتماد بودن فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.

در صورتیکه فروشگاه اینترنتی موردنظر، قسمت نظرات پست‌های خود را غیرفعال کرده بود باید با تردید به آن نگاه کنید و با احتیاط خرید خود را از آن انجام دهید.

7- بررسی سایت موردنظر

یکی از مواردی که خودم همیشه موقع خرید از یک فروشگاه اینترنتی به آن توجه کرده و آن را بررسی می‌کنم، بررسی طراحی سایت و بخش‌های مختلف آن سایت مانند صفحه اصلی سایت، صفحه تماس باما، صفحه درباره ما است که با این کار علاوه بر این که در مورد آن سایت و نحوه فعالیت‌اش اطلاعات لازم را کسب می‌کنم، متوجه این موضوع نیز خواهم شد که فروشگاه اینترنتی موردنظر یک سایت معتبر برای خرید است و پس از اینکه مطمئن شدم خرید اینترنتی خود را انجام دهم.

بررسی سایت موردنظر قبل از خرید را پیشنهاد می‌کنم به این دلیل که اکثر سایت‌هایی که معتبر نیستند در اغلب موارد طراحی درستی از نظر ظاهری ندارند و بخش‌های آن به شکل نادرست یا ناقص طراحی شده است و به این شکل شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را تشخیص دهید و خرید مطمئن تری را داشته باشید.
بررسی سایت موردنظر
بررسی سایت موردنظر

البته در مورد این نکته استثناتی نیز وجود دارد که برخلاف اینکه فروشگاه ظاهر ساده‌ای دارد ولی معتبر و قابل اعتماد است و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ خرید کنید.

8- قوانین و مقررات را چک کنید

موضوع بعدی که قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بررسی کنید، مطالعه قوانین و شرایط استفاده از فروشگاه اینترنتی موردنظر است که می‌توانید این کار را انجام دهید و یک خرید آگاهانه و مطمئن را تجربه کنید، زیرا بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی قوانین و شرایط خاصی را جهت فروش و تحویل محصولات مشخص کرده‌اند که باید قبل از خرید حتما از آن‌‎ها اطلاع داشته باشید و پس از آن خرید خود را انجام دهید.

قوانین و مقررات را چک کنید
قوانین و مقررات را چک کنید

برای اطلاع از شرایط و قوانین فروشگاه اینترنتی می‌توانید وارد صفحه قوانین و مقررات فروشگاه اینترنتی موردنظر شده و آن را مطالعه کنید، پس از اطلاع از قوانین و مقررات می‌توانید خرید خود را به شکل بهتری انجام دهید.

9- شرایط و هزینه‌های ارسال محصول

موضوع بعدی که حتما قبل از خرید از یک فروشگاه اینترنتی باید آن را چک کنید، شرایط و هزینه ارسال محصولات است. در صورتی‌که شما در حال خرید محصولی هستید که نیاز به ارسال دارد و باید برای شما ارسال شود حتما قبل از خرید از شرایط ارسال آن اطلاع پیدا کرده و هزینه‌های لازم را جهت ارسال محصول مشاهده کنید تا با توجه به شرایطی که دارید بتوانید تصمیم گرفته و خرید خود را انجام دهید.

شرایط و هزینه‌های ارسال محصولات
شرایط و هزینه‌های ارسال محصولات

بررسی شرایط ارسال از این جهت مهم است که برخی از اوقات با توجه به هزینه ارسال محصولات ممکن است برای خرید یک محصول ارزان قیمت، شما مجبور شوید هزینه زیادی را برای ارسال آن بپردازید و به همین دلیل ارزش خرید آن محصول کاهش پیدا می‌کند و یا برخی از اوقات ممکن است فروشگاه اینترنتی موردنظر برای برخی از محصولات، امکان ارسال رایگان را مشخص کرده باشد که با مطالعه شرایط ارسال می‌توانید از آن اطلاع پیدا کنید.

10- نماد جعلی

در برخی از موارد مشاهده شده که برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به علت عدم دریافت اینماد، تصویر نماد را به شکل جعلی در سایت خود نمایش داده و ادعا می‌کنند که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد است، در صورتیکه سایت موردنظر فاقد اینماد بود و تنها تصویر نماد را به شکل جعلی قرار داده است.

نماد جعلی
نماد جعلی

برای اینکه از این مورد جلوگیری کنید، حتما قبل از خرید از هر سایت وضعیت نماد آن را طبق آموزش‌های گفته شده در بالا در سایت اینماد چک کرده و پس از اینکه از مطمئن شدید، خرید خود را از سایت موردنظر قطعی کنید. (به هیچ عنوان قبل از چک کردن اینماد سایت موردنظر به آن اعتماد نکنید.)

نکات مربوط به درگاه پرداخت

نکات مربوط به درگاه پرداخت
نکات مربوط به درگاه پرداخت

پس از اینکه موارد موردنیاز را برای اعتماد و خرید از یک فروشگاه اینترنتی بررسی کردیم، در ادامه می‌خواهیم به نکات مربوط به درگاه پرداخت اینترنتی پرداخته و موارد لازم را برای بررسی درگاه پرداخت اینترنتی خدمت شما توضیح دهیم.

آدرس URL مربوط به درگاه پرداخت را چک کنید.

حتما وقتی وارد صفحه مربوط به درگاه پرداخت اینترنتی شده‌اید از نوار آدرس مرورگر، آدرس مربوط به درگاه پرداخت اینترنتی را چک کنید.

چک کردن آدرس مربوط به درگاه
چک کردن آدرس مربوط به درگاه

برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید که صفحه موردنظر که داخل آن هستید دارای SSL بوده و آدرس آن نیز مربوط به شاپرک است، در صورتیکه این دو مورد وجود داشت یعنی اینکه درگاه پرداخت مطمئن بوده و مشکلی ندارد ولی در صورتیکه آدرس درگاه پرداخت اینترنتی متفاوت بود و یا اینکه گواهینامه SSL برای آن وجود نداشت به این معنی است که صفحه‌ای که در آن هستید ممکن است جعلی باشد و بهتر است اطلاعات کارت بانکی خود را در آن وارد نکنید و سریع‌تر از آن خارج شوید.

بازکردن درگاه پرداخت با VPN

در صورتیکه شخص و یا سایت موردنظر از شما درخواست کرد که برای ورود به درگاه پرداخت اینترنتی حتما فیلترشکن یا VPN خود را روشن کنید. به هیچ عنوان با استفاده از VPN یا نرم‌افزارهایی نظیر آن وارد درگاه پرداخت اینترنتی نشوید و در صورتی‌که وارد درگاه پرداخت اینترنتی نیز شدید از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود اجتناب کنید زیرا اکثر افراد و یا سایت‌هایی که از شما درخواست می‌کنند که برای ورود به درگاه پرداخت اینترنتی VPN خود را فعال کرده تا بتوانید وارد درگاه پرداخت شوید با این ترفند قصد دارند شما را وارد درگاه پرداخت جعلی کرده و با دریافت اطلاعات کارت بانکی شما اقدام به کلاهبرداری کنند، برای همین از شما می‌خواهند حتما با VPN وارد درگاه پرداخت اینترنتی شوید زیرا سایت آن‌ها فیلتر شده و به همین دلیل از شما می‌خواهند برای اینکه بتوانید سایت را مشاهده کنید حتما VPN بزنید تا بتوانید وارد درگاه شوید.

بازکردن درگاه پرداخت با VPN
بازکردن درگاه پرداخت با VPN

تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی در ایران بدون نیاز به فیلترشکن قابل استفاده بوده و در دسترس هستند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به VPN یا فیلترشکن نیست، پس اگر با موردی روبرو شده‌اید که درخواست فعال کردن فیلتر شکن را برای ورود به درگاه پرداخت از شما داشت بدانید که امکان کلاه‌برداری وجود دارد و از ورود به درگاه پرداخت با فیلترشکن اجتناب کنید.

نکات مربوط دریافت محصول
نکات مربوط دریافت محصول

نکات مربوط به دریافت محصول

پس از اینکه شما توانستید با استفاده از راهکارهای بالا از یک سایت مطمئن خرید خود را انجام دهید، نکاتی هم برای دریافت محصول وجود دارد که حتما باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید محصول خود را بدون مشکل دریافت کرده و از آن استفاده کنید که در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

بسته پستی(جعبه محصول)

در صورتی‌که موقع دریافت بسته پستی خود با جعبه باز شده روبرو شدید و یا جعبه محصول ضربه خورده بود یا پاره شده بود از دریافت بسته پستی خودداری کنید و سریعاً این موضوع را از سمت شرکت پستی موردنظر که وظیفه ارسال محصول را برعهده دارد پیگیری کرده تا وضعیت آن مشخص شود و اگر مجبور به دریافت بسته پستی هستید حتما از وضعیت آن فیلم و عکس تهیه کرده که آن را به چه شکل دریافت کرده‌اید و آن را به صورت مستند تا مشخص شدن وضعیت در نزد خود نگهداری کنید.

جعبه محصول
جعبه محصول

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما جعبه محصول که دارای ضربه بوده و آسیب دیده است را نیز در نزد خود نگهدارید، زیرا در یکی از موارد که برای دوستان پیش آمده بود و محصول دچار شکستگی شده بود شرکت پستی نیازمند جعبه آن محصول بود تا بتواند موضوع را پیگیری کرده و وضعیت آن را مشخص کند.

حتما جعبه محصول را در صورتی‌که دچار ضربه و آسیب بود در نزد خود نگهداری کنید و حتی اگر متصدی پست از شما درخواست تحویل جعبه را کرد آن را تحویل ندهید تا بتوانید موضوع را پیگیری کنید. در بسیاری از موارد پیش آمده است که به دلیل عدم وجود جعبه محصول مشتریان نتوانسته‌اند مشکل را پیگیری کنند و شرکت پست نیز به همین دلیل پاسخگوی آن‌ها نبوده است.

تهیه فیلم از بازگشایی جعبه پستی

موضوع بعدی که حتما باید از اطلاع داشته باشید و آن را انجام دهید، فیلم گرفتن از بازگشایی جعبه محصول و یا بسته پستی بوده که بدست شما رسیده و برای شما ارسال شده است.

تهیه فیلم از بازگشایی جعبه پستی
تهیه فیلم از بازگشایی جعبه پستی

این موضوع برای محصولات دیجیتال مانند لپ‌تاپ و موبایل بسیار اهمیت دارد و حتی برخی از سایت‌ها در قسمت قوانین و شرایط عودت محصول به این موضوع اشاره کرده‌اند که باید حتما قبل از باز کردن محصول از بازکردن جعبه محصول فیلم با کیفیت گرفته و آن را نگهدارید تا در صورت بروز مشکلاتی نظیر شکستگی صفحه نمایش و… این مشکلات برای فروشگاه اینترنتی قابل پذیرش بوده و آن را از شما پذیرفته و مشکل را پیگیری کند.

بررسی صحت و سلامتی محصول در حضور مامور پست

پس از دریافت محصول موردنظر خود از مامور پست در صورتی‌که می‌توانید بهتر است کالای موردنظر را در همان لحظه و در حضور مامور پست و یا در دفتر پستی که بسته را از آن تحویل گرفته‌اید باز کرده و سلامتی محصول را بررسی کنید و مطمئن شوید که محصول شما فاقد هرگونه ایراد و شکستگی است، پس از انجام این موضوع می‌توانید محصول را تحویل بگیرید.

بررسی صحت و سلامتی کالا در حضور مامور پست
بررسی صحت و سلامتی کالا در حضور مامور پست

نکات پایانی مربوط به خرید اینترنتی

پس از توضیح نکات گفته شده در بالا در ادامه به بررسی نکات پایانی می‌پردازیم که موقع خرید اینترنتی بهتر است آن را رعایت کنید تا خرید اینترنتی بهتری را تجربه کنید. (نکات این قسمت صرفا بر اساس تجربه و میل شخصی نوشته شده است و رعایت آن الزامی نیست.)

  • نماد ساماندهی نمی‌تواند نمادی برای خرید آنلاین و تجارت الکترونیک باشد و نماد ساماندهی تنها به منظور محتوای سایت قابل استفاده است.
  • از سایت‌هایی که آپدیت نمی‌شوند و یا به نظرات کاربران در طولانی مدت پاسخ نداده‌اند با دقت بیشتری خرید کنید.
  • در صورتیکه سایت موردنظر امکان چت آنلاین دارد بهتر است قبل از خرید، صحبتی با پشتیبان آنلاین سایت داشته باشید و سوالات خود را از آن بپرسید و سپس خرید خود را نهایی کنید.
  • در صورتیکه انقضای اینماد کسب و کاری نزدیک است با احتیاط از آن خرید کنید.
  • حتما تجربیات خریداران قبلی سایت موردنظر را از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها مشاهده کنید.
  • حتما قبل از خرید، از شیوه‌های ارسال محصولات و قوانین و مقررات سایت موردنظر اطلاع کسب کنید.
  • تا جایی که می‌‎توانید خرید خود را به شکل آنلاین و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهید و سعی کنید در خرید از شبکه‌های اجتماعی با احتیاط عمل کنید.
  • حتما پس از ورود به درگاه پرداخت اینترنتی از صحت درگاه موردنظر اطمینان پیدا کنید.
  • حتما اینماد سایت موردنظر را در سایت اصلی اینماد چک کنید و از صحت آن مطمئن شوید.
  • سعی کنید قبل از خرید، در صورتیکه امکان آن وجود دارد با مدیر سایت و یا واحد فروش آن تماس گرفته و از موجودی محصول و قیمت آن اطلاع پیدا کنید.

جمع‌بندی و صحبت پایانی

در این مقاله سعی کردیم به توضیح و معرفی راهکارهایی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید خرید اینترنتی خود را به شکل مطمئن و بهتری انجام دهید. اکثر راهکارهایی که در این مقاله ارائه شده کاربردی هستند و خودم از آن‌ها در خرید اینترنتی استفاده کرده و تا کنون نیز مشکلی در این رابطه پیدا نکردم.

در نهایت امیدواریم این آموزش برای شما مفید و موثر بوده باشد. در صورتیکه در مورد خرید اینترنتی تجربه خوب یا بدی داشته‌اید که می‌تواند برای ما و سایر کاربران مفید باشد از شما درخواست می‌کنیم که در قسمت نظرات این مقاله آن را مطرح کنید تا مورد استفاده همگان قرار گیرد و اگر نکته‌ای نیز وجود دارد که شما برای خریدهای آنلاین خود از آن استفاده می‌کنید حتما آن را باما به اشتراک بگذارید.

نظرت راجب این مطلب چیه؟

میانگین امتیازات 5 از 5 | تعداد رای: 3 نفر
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.