وردپرس چیست و چه قابلیت‌هایی دارد + تاریخچه وردپرس

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که وردپرس از کجا آمده و چگونه فعالیت خود را ادامه داد که در این سال‌ها توانست بسیار محبوب شده و به جایگاه کنونی خود برسد، در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل و جامع با وردپرس آشنا شویم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که وردپرس چیست و چه قابلیت‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد و به صورت کلی با وردپرس چه سایت‌هایی را می‌توان طراحی کرد.

در این مقاله چی قراره یاد بگیریم؟

وردپرس چیست

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) متن باز است که به زبان PHP طراحی و توسعه داده شده است و پایگاه داده مورد استفاده در آن MySQL است که شما با استفاده از آن می‌توانید بدون کدنویسی و داشتن دانش برنامه نویسی سایت موردنظر خود را راه‌اندازی کنید.

وردپرس یکی از پر کاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان است و افراد زیادی در سرتاسر جهان از آن برای راه‌اندازی سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. با توجه به آمار سایت W3tech بیش از 43.0 درصد سایت‌های موجود در جهان از وردپرس برای راه‌اندازی سایت خود استفاده می‌کنند.

آمار سایت W3tech
آمار سایت W3tech

داستان شکل گیری وردپرس

وردپرس در سال 2003 شکل گرفت، اسم وردپرس را دوست Matt Mullenweg (سازنده وردپرس) به او پیشنهاد داد و به همین شکل اسم وردپرس نیز انتخاب شد. داستان شکل‌گیری وردپرس نیز به این شکل است که Matt Mullenweg قصد داشت که تصاویر سفر خود را در وبلاگ شخصی‌اش به اشتراک بگذارد، او در ابتدا میخواست با b2/cafelog این کار را انجام دهد و وبلاگ خود را با استفاده از آن طراحی کند ولی متوجه شد این سیستم مدتی است که متوقف شده است و چندان برای او کاربردی نیست به همین دلیل تصمیم گرفت که سیستم مدیریت محتوایی را برای وبلاگ خودش برنامه نویسی و راه‌اندازی کند که استاندارد و بروز باشد.

وردپرس توسط چه کسانی ارائه شده است

وردپرس در ابتدا توسط Matt Mullenweg و Mike Little طراحی و ساخته شد ولی امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال کار کردن روی وردپرس بوده و آن را توسعه و بهبود می‌دهند. شاید روزی که آن‌ها شروع به طراحی و پیاده سازی وردپرس کردند نمی‌دانستند که در آینده‌ای نه چندان دور قرار است این سیستم مدیریت محتوا به ابزاری قدرتمند برای ساخت و مدیریت انواع سایت‌های خبری، شرکتی، فروشگاهی‌ تبدیل شود و افرادی زیادی قرار است با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا کسب درآمد داشته باشند.

تاریخچه وردپرس

حالا که با وردپرس و داستان شکل گیری آن آشنا شدیم می‌خواهیم به تاریخچه وردپرس نیز نگاهی داشته باشیم و با فرایند شکل‌گیری و نسخه‌های آن آشنا شویم.

سال 2003 – تولد وردپرس

پس از اینکه Matt Mullenweg و Mike Little از کار کردن با سیستم b2/cafelog منصرف شدند و می‌خواستند که روش جدیدی را برای ساخت وب سایت‌ها ساخته و ابداع کنند، وردپرس متولد شد، در 27 می 2003 (17 اردیبهشت 1382) آن‌ها اولین نسخه وردپرس را بر اساس یک فورک b2/cafelog اما با پیشرفت‌های قابل توجهی ارائه کردند که این نسخه دارای یک رابط مدیریت جدید بود.

سال 2004 – معرفی وردپرس 1.2 و پیاده‌سازی معماری افزونه‌ها

در May سال 2004 (اردیبهشت سال 1383) تیم وردپرس نسخه 1.2 وردپرس را با ویژگی‌های جدید و معماری افزونه‌ها ارائه کردند که به کمک این معماری کاربران می‌توانستند افزونه‌های جانبی را برای افزایش عملکرد و قابلیت‌های وردپرس بسازند و آن را به اشتراک بگذارند تا به این شکل افراد دیگر نیز بتوانند در توسعه وردپرس نقشی داشته باشند.

وردپرس 1.2
وردپرس 1.2

سال 2005 – معرفی وردپرس 1.5 و پیاده‌سازی برگه‌ها و…

در فوریه سال 2005 (بهمن سال 1383) نسخه 1.5 وردپرس معرفی شد که در این نسخه بخش صفحات، قابلیت نظارت بر نظرات و قالب کوبریک برای وردپرس عرضه شد که این نسخه چندین ویژگی دیگر نیز داشت.

قالب کوبریک
قالب کوبریک

مت مولنوگ، کوبریک را اول به عنوان یک قالب پیش‌فرض جدید برای وردپرس معرفی کرد تا «سیستم پوسته فوق‌العاده انعطاف‌پذیر» را که در نسخه 1.5 ارائه شده است به نمایش بگذارد. دومین دلیل این کار این بود که وردپرس فراتر از نوشته‌ها رفت و از برگه‌ها نیز پشتیبانی کرد. همچنین وردپرس در نسخه 1.5 امکان تایید نظرات را نیز اضافه کرد که به این شکل قابلیت نظارت بر نظرات نیز روی وردپرس قرار گرفت.

در این نسخه مت مولنوگ Automattic را راه‌اندازی کرد و شروع به جذب مشارکت کنندگان کرد.

سال 2006 – معرفی وردپرس 2 و ویرایشگر جدید

در دسامبر سال 2005 (دی ماه 1384) درست قبل از شروع سال جدید، نسخه 2 وردپرس عرضه شد که در این نسخه ویرایشگر جدید WYSIWYG معرفی شد و گردش کار انتشار نیز در وردپرس بهبود یافت. در این نسخه کاربران می‌توانستند وقتی در حال نگارش یک نوشته بودند برای آن دسته‌بندی و برچسب را نیز انتخاب کنند و قبل از انتشار نهایی نوشته، پیش‌نمایش آن را نیز مشاهده نمایند.

وردپرس نسخه 2

تیم وردپرس همچنین بخش مربوط به پوسته‌ها را راه‌اندازی کرد که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند به پوسته‌های تست شده وردپرس دسترسی داشته باشند.

در این سال Automattic (شرکت مادر وردپرس) نام تجاری وردپرس و لوگوی آبی معروف آن را ثبت کرد.

سال 2007 – معرفی وردپرس 2.1

نسخه 2.1 وردپرس با چندین ویژگی جدید از جمله بهبود عملکرد جستجو و قابلیت ذخیره خودکار برای جلوگیری از دست دادن مطالبی که ذخیره نشده است معرفی شد. با این قابلیت جدید کاربران قادر بودند که قبل از ارسال مطالب خود آن را بررسی کنند.

متاسفانه وردپرس در سال 2007 با اولین مشکل امنیتی بزرگ خود روبرو شد که همین موضوع توسعه دهندگان را ترغیب به ایجاد محافظ‌ها و بروزرسانی‌های امنیتی برای مشکلات امنیتی کرد.

سال 2008 – معرفی وردپرس 2.5 و داشبورد جدید

در سال 2008 یک شرکت فعال در زمینه طراحی وب به نام Happy Cog با تیم وردپرس همکاری کرد تا بتوانند یک رابط کاربری جدید را برای پیشخوان مدیریت وردپرس طراحی کرده و آن را ارائه کنند. در داشبورد جدید، تیم وردپرس روی موارد اصلی تمرکز کرد و برای بهبود تجربه کاربری، بهم ریختگی را از پیشخوان مدیریت وردپرس حذف کرد.

وردپرس 2.5
وردپرس نسخه 2.5

علاوه بر این وردپرس 2.5 از قابلیت‌هایی نظیر بارگذاری‌های متعدد، بروزرسانی‌ها با یک کلیک، نصب افزونه‌های داخلی، کدهای کوتاه(Shortcodes) نیز پشتیبانی می‌کرد که این قابلیت‌ها در نسخه‌های مختلف به آن اضافه شده بود.

سال 2009 – معرفی وردپرس 2.8، BuddyPress

در سال 2009 وردپرس 2.8 معرفی شد که با بهبود مدیریت ویجت و مرورگر تم جدید همراه بود، همچنین در این نسخه تیم وردپرس از BuddyPress رونمایی کرد که یک افزونه شبکه‌ اجتماعی برای وردپرس بود و به کاربرانی که می‌خواستند سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و مای اسپیس را ایجاد کنند کمک می‌کردند که بتوانند این کار را با وردپرس انجام دهند.

وردپرس 2.8
وردپرس 2.8

بعد از معرفی نسخه 2.8، وردپرس در سال 2009 از نسخه 2.9 نیز رونمایی کرد که در این نسخه بهبودهای عمده در ویژگی‌های SEO وردپرس صورت پذیرفت و یک ویرایشگر داخلی تصویر نیز به آن اضافه شد. همچنین امکان بروزرسانی دسته‌ جمعی نیز در این نسخه اضافه شد که به کاربران این اجازه را می‌داد تا بتوانند چندین قالب، افزونه و ویجت را به صورت همزمان بروزرسانی کنند.

سال 2010 – معرفی وردپرس 3، بنیاد وردپرس

سال 2010 سال مهمی برای وردپرس بود. در این سال Automattic انتقال علامت تجاری و لوگوی وردپرس را به بنیاد وردپرس نهایی کرد که این کار تضمین می‌کرد وردپرس متن باز باقی بماند و به رشد خود دهد و اعضای انجمن نیز بتوانند به مشارکت در آن بپردازند تا به این شکل وردپرس یک به شرکت وابسته نباشد.

معرفی وردپرس 3، بنیاد وردپرس
معرفی وردپرس 3، بنیاد وردپرس

در نسخه 3 وردپرس از ویژگی‌های مهمی مانند انواع پست‌تایپ‌های سفارشی، طبقه‌بندی‌ها، هدر‌ها و منوها رونمایی شد، همچنین در این نسخه قالب پیش‌فرض Twenty Ten معرفی شد که این برنامه برای سال‌های بعدی نیز تکرار شد و هر سال وردپرس یک قالب جدید را برای آن سال منتشر کرد.

سال 2011 – معرفی وردپرس 3.1/3.2/3.3

در سال 2011 وردپرس 3.1 معرفی شد که در این نسخه نوار مدیریت و فرمت پست اضافه شد. در همین سال نسخه 3.2 وردپرس با قالب پیش‌فرض Twenty Eleven عرضه شد و در نهایت نیز نسخه 3.3 معرفی شد که در این نسخه امکان بارگذاری فایل‌ها با کشیدن و رها کردن (Drag And Drop) به وردپرس اضافه شده بود.

سال 2012 – معرفی وردپرس 3.4

در سال 2012 وردپرس 3.4 معرفی شد که در این نسخه قابلیت سفارشی‌سازی قالب و هدرهای سفارشی بهبود یافته اضافه شد. در این نسخه این امکان برای مدیران سایت فراهم شد تا بتوانند پیش‌نمایش تغییرات را مشاهده کنند و پس از مشاهده در صورت نیاز آن را به صورت کلی روی سایت اعمال نمایند.

در این نسخه توسعه دهندگان وردپرس قابلیت کتابخانه چند‌رسانه‌ای را به وردپرس اضافه کردند تا مدیریت رسانه‌ها را برای وب‌سایت‌های بزرگ ساده‌تر کرده باشد علاوه بر این در این نسخه ویرایشگر تصویر نیز بهبود داده شد تا کاربران بتوانند ابعاد تصاویر را تغییر دهند.

بلافاصله پس از آن نسخه 3.5 وردپرس منتشر شد که این نسخه قابلیت شرح تصاویر و جاسازی توییتر را به همراه داشت.

سال 2013 – معرفی وردپرس 3.6, 3.7 و 3.8

در سال 2013 توسعه سریع وردپرس ادامه پیدا کرد و 3 نسخه اصلی از آن انتشار یافت.

نسخه 3.6 وردپرس با قالب پیش‌فرض جدید و پشتیبانی از فایل‌های صوتی و تصویری بهبود یافته عرضه شد و کاربران را قادر می‌ساخت تا بتوانند پیش‌نمایش فایل‌های صوتی و تصویری را مشاهده کنند.

نسخه 3.7 وردپرس با امکان بروزرسانی خودکار عرضه شد که در این نسخه قابلیت بررسی امنیت رمزعبور نیز معرفی شد.

در نسخه 3.8 وردپرس داشبورد قدیمی بروزرسانی شده و ظاهر جدیدی را به خود گرفت. در نسخه 3.8 علاوه بر پیشخوان جدید، کاربران وردپرس نیز دارای بخش ابزارک حرفه‌ای‌تر و طرح‌های رنگی جدیدی برای سفارشی‌سازی تجربه مدیریت خود هستند.

وردپرس 3.8
وردپرس 3.8

همچنین در نسخه 3.8 یک قالب پیش فرض جدید با Twenty Fourteen جهت استفاده کاربران معرفی شد. با بروزرسانی پیشخوان وردپرس در نسخه 3.8 وردپرس در دستگاه‌های موبایل نیز قابل استفاده شد.

سال 2014 – معرفی وردپرس 3.9 و 4.1

در آوریل 2014 ( فروردین ماه 1393) نسخه 3.9 وردپرس منتشر شد که در این نسخه تغییراتی در ویرایشگر ظاهر پست ایجاد شد. در این نسخه کاربران می‌توانستند تصاویر را با کشیدن و رها کردن در ویرایشگر پست قرار دهند و با امکان ویرایش تصاویر آن‌ها را بلافاصله ویرایش کرده و نتیجه تغییرات را مشاهده کنند. همچنین وردپرس در این نسخه لیست پخش صوتی و چندین ویژگی دیگر را معرفی کرد.

ویرایشگر پست وردپرس
ویرایشگر پست وردپرس

پس از آن نسخه 4.1 وردپرس معرفی شد که دارای قالب پیش‌فرض Twenty Fifteen بود و با خانواده فونت Noto گوگل طراحی شده بود. پشتیبانی چند زبانه وردپرس را بهبود بخشید و در نتیجه دانلود‌های غیر انگلیسی وردپرس از دانلود‌های انگلیسی آن بیشتر شد و در سال 2014 پیشی‌ گرفت.

سال 2015 – خرید ووکامرس توسط Automattic

در این سال Automattic ووکامرس را خریداری کرد، ووکامرس نام افزونه‌ای است که قابلیت تجارت الکترونیک را به وردپرس اضافه می‌کند و با نصب آن روی وردپرس می‌توان امکان ساخت فروشگاه اینترنتی را به وردپرس اضافه کرد و با استفاده از آن به فروش محصولات پرداخت.

در همین حال، وردپرس سه نسخه 4.2، 4.3 و 4.4 را در سال 2015 منتشر کرد که شامل برخی از ویژگی‌های زیر بود:

  • پشتیبانی از ایموجی‌ها
  • امکان جاسازی Tumblr، Kickstarter، و دیگر سرویس‌های در حال ظهور
  • ایجاد زیرساخت برای WordPress REST API

سال 2016 – معرفی وردپرس 4.5، 4.6 و 4.7

در سال 2016 وردپرس یکبار دیگر سه نسخه منتشر که هر نسخه ویژگی‌های جدیدی به همراه داشت:

نسخه 4.5: در این نسخه، قابلیت پیش‌نمایش فهرست‌ها به صورت زنده و واکنش‌گرا برای انداز‌ه‌های مختلف صفحه نمایش معرفی شد علاوه بر این قابلیت بهینه‌سازی تصاویر و پشتیبانی از لوگوی سفارشی نیز در این نسخه اضافه شد.

نسخه 4.6: در این نسخه، وردپرس سیستم چند سایتی بهتری را معرفی کرد که به کاربران این امکان را می‌داد وب‌سایت‌های خود را کش کنند، همچنین امکان بروزرسانی افزونه‌ها و قالب‌ها به شکل راحت‌تر و بهتر، قابلیت CSS سفارشی برای سفارشی‌سازی قالب نیز در این نسخه قرار گرفت که موجب بهبود وردپرس شد.

نسخه 4.7: در این نسخه، قابلیت REST API به وردپرس اضافه شد که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌داد که از راه دور با وردپرس ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، یک قالب جدید به اسم Twenty Seventeen هم در این نسخه اضافه شد تا به‌طور پیش‌فرض مورد استفاده کاربران قرار بگیرد.

سال 2017 – معرفی وردپرس 4.9 و مشکلات امنیتی

سال 2017 متاسفانه برای جامعه وردپرس خوب شروع نشد زیرا آن‌ها متوجه شدند که REST API دارای مشکلات امنیتی است که به هکرها اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی که از وردپرس 4.7 استفاده می‌کنند را مورد نفود و تخریب قرار دهند. خوشبختانه وردپرس این مشکل را از طریق راهکارهای امنیتی ارائه شده در نسخه 4.7.2 برطرف کرد.

در نیمه دوم سال 2017، وردپرس نسخه 4.9 را منتشر کرد که به طور قابل توجهی قابلیت سفارشی‌سازی وردپرس را بهتر کرده و آن را بهبود بخشید، این همان بخشی بود که شما برای تغییر در قالب وردپرس خود از آن استفاده می‌کنید.

قبل از معرفی نسخه 4.9 وردپرس، برای مشاهده تغییرات انجام شده در بخش Customizer وردپرس باید پس از اتمام تغییرات آن‌ها را منتشر می‌کردید تا بتوانید تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید اما پس از بروزرسانی وردپرس به نسخه 4.9، می‌توانستید پیش‌نویس‌ تغییرات را ذخیره کنید و حتی پیش‌نمایش‌ها را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید. همچنین در این نسخه زمینه‌‌های لازم برای طراحی ویرایشگر جدید وردپرس که مبتنی بر سیستم بلوک‌ها بود فراهم شد.

سال 2018 – معرفی وردپرس 5.0 و ویرایشگر گوتنبرگ

در سال 2018 وردپرس به صورت رسمی از ویرایشگر گوتنبرگ در نسخه 5 رونمایی کرد و آن را معرفی نمود. ویرایشگر گوتنبرگ که ویرایشگر بلوک بود تجربه کار کردن با وردپرس را بهبود بخشید. زیرا با استفاده از آن می‌توانستید مطالب وبلاگ خود را هرجور که دوست داشتید بسازید و حتی سایت خود را نیز با استفاده از آن طراحی کنید.

معرفی وردپرس 5.0 و ویرایشگر گوتنبرگ
معرفی وردپرس 5.0 و ویرایشگر گوتنبرگ

وردپرس همچنین در این نسخه پشتیبانی از بلوک‌های قابل استفاده مجدد را برای سرعت بخشیدن به طراحی وب سایت اضافه کرده است.

سال 2019 – معرفی وردپرس 5.1 و سلامت سایت

در سال 2019، تیم وردپرس زمان زیادی را صرف رفع مشکلات ابزارهایی کرد که با گوتنبرگ ارائه شد.

در نسخه 5.1، وردپرس بخش سلامت سایت (Site Health) را معرفی کرد که مدیران سایت را در مورد کدهای قدیمی PHP مطلع می کرد. در نسخه 5.2 وردپرس این قابلیت را بهبود بخشید و ویجتی برای اطلاع از سلامت وب سایت و بهبودهای توصیه شده معرفی کرد.

در نهایت، در وردپرس 5.3 به روز‌رسانی‌های مهمی برای ویرایشگر گوتنبرگ ارائه و معرفی شد که برخی از آن‌ها شامل بهبود مدیریت بلوک و گروه بندی بود.

سال 2020 – شیوع جهانی بیماری کووید و WordCamp

در سال 2020 وردپرس با چالش‌های غیر منتظره‌‌ای روبرو شد و رویدادهای WordCamp در سراسر دنیا لغو شد و جامعه وردپرس مجبور شد که جلساتی را به صورت مجازی برگزار کند.

البته تعداد زیادی از توسعه دهندگان وردپرس با کار از راه دور آشنا شده بودند و به این سبک کاری عادت داشتند و به همین دلیل توسعه وردپرس در این شرایط نیز ادامه پیدا کرد و سه نسخه اصلی از وردپرس یعنی نسخه‌های (5.4، 5.5 و 5.6) منتشر شد.

  • نسخه 5.4 وردپرس: در این نسخه صفحه خوش آمدگویی برای مبتدیان بدون تجربه در وردپرس معرفی شد.
  • نسخه 5.5 وردپرس: در این نسخه به روزرسانی خودکار پوسته‌ها و افزونه‌ها معرفی شد. علاوه بر این وردپرس در این نسخه، الگوهای بلوک و طرح بندی بلوک‌های از پیش تعریف شده را معرفی کرد که به مدیران سایت این امکان را می‌داد که برای سرعت بخشیدن به ایجاد وب سایت، بتوانند بلوک‌ها را بکشند و رها کنند.
  • نسخه 5.6 وردپرس: در این نسخه تیم وردپرس ویرایشگر گوتنبرگ را بهبود بخشید و پشتیبانی اولیه را برای PHP نسخه 8 اضافه کرد.

سال 2021 – وردپرس 5.7 و 5.8

در سال 2021 وردپرس روی ویرایشگر کامل سایت کار کرد که پیشرفت‌های خوبی را در وردپرس به همراه داشت.

وردپرس در نسخه 5.7 پشتیبانی از کشیدن و رها کردن بلوک‌ها از درج کننده را اضافه کرد، علاوه بر این وردپرس در این نسخه بلوک‌های قابل استفاده مجدد را اصلاح کرد که در نتیجه آن‌ها به طور خودکار با پست ذخیره می‌شوند.

همچنین، در وردپرس 5.7 تغییر از HTTP به HTTPS را از طریق گواهینامه‌های SSL آسان‌تر شد. قبل از این نسخه، کاربران وردپرس مجبور بودند بسیاری از URL های کدگذاری شده را در دیتابیس سایت خود بروز کنند. در نسخه 5.7 وردپرس، کاربران می توانستند با یک کلیک از HTTP به HTTPS تغییر وضعیت دهند.

وردپرس در نسخه 5.8 ویرایشگر قالب را معرفی کرد که در آن کاربران می توانستند از ویرایشگر بلوک پیش فرض برای ویرایش الگوها استفاده کنند. همچنین در این نسخه، کاربران می‌توانستند ویجت‌های وردپرس را با بلوک‌ها سفارشی‌سازی کنند، این کار گامی دیگری به سوی طراحی سایت بدون کدنویسی بود.

در نهایت، با انتشار نسخه 5.8، وردپرس پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر 11 را به صورت کامل قطع کرد.

سال 2022 – وردپرس 5.9 و 6.0

در سال 2022، تیم وردپرس فرآیند ویرایش را برای فعال کردن ویرایشگر کامل سایت را بیشتر کرد.

در نسخه 5.9، وردپرس اعلام کرد که “ویرایش کامل سایت اینجاست”. کاربران وردپرس دارای کنترل‌های بلوک انعطاف پذیر برای تغییر فاصله، مرزها، ظاهر و موارد دیگر بودند که به آن‌ها امکان طراحی سایت بدون کدنویسی را می‌دهد. برخی از قالب‌های وردپرس در این سال قالب خود را با این قابلیت هماهنگ کردند تا کاربران بتوانند کار کردن با ویرایشگر کامل سایت را در وردپرس تجربه کنند.

در WordPress 6.0 تجربه نوشتن بهبود یافت. در این نسخه یک تغییر دهنده سبک جهانی اضافه شد و حتی ابزارهای طراحی بیشتری نیز بوجود آمد که برخی از آن‌ها عبارتند از کنترل‌هایی برای تغییر شفافیت، طرح‌بندی و حاشیه‌ها بودند.

سال 2023 – وردپرس 6.2

در سال 2023، وردپرس 6.2 منتشر شد که در آن ویرایشگر کامل سایت از نسخه بتا خارج شده بود. در این نسخه، وردپرس سعی بر این داشت تا بتواند امکان ایجاد طرح‌های سفارشی در وردپرس را بدون نیاز کدنویسی بدهد.

در این نسخه وردپرس قابلیت نوشتن بدون حواس پرتی را مجددا معرفی کرد که یک حالت محبوب برای تولید محتوا در ویرایشگر بلوک(گوتنبرگ) است.

در اواخر سال 2023، وردپرس 6.4 منتشر شد. در این نسخه پوسته پیش‌فرض وردپرس 2024 با بهبود الگوها و افزایش قابلیت‌های ویرایشگر کامل سایت معرفی شد.

چه آینده‌ای در انتظار وردپرس است

وردپرس با پروژه گوتنبرگ توانست تحولی عظیم را برای توسعه سایت‌های وردپرس ایجاد کند و محیط جدیدی را برای ساخت وب سایت‌های وردپرس فراهم کند. در حال حاضر وردپرس در حال توسعه و تکمیل کار مرحله دوم سفارشی سازی پروژه گوتنبرگ است.

وقتی که وردپرس مرحله دوم را نهایی کرد، توسعه مرحله سوم پروژه گوتنبرگ را آغاز خواهد کرد تا قابلیت محتوای مشترک نویسندگی را ساده‌تر کند.

پس از تکمیل مرحله سوم وردپرس قصد دارد با قابلیت چند زبانه شدن، توسعه وب سایت را برای همه افراد، در همه جا، امکان پذیر کند.

این داستان ادامه دارد…

از زمان انتشار وردپرس در سال 2003، موارد زیادی تغییر کرده است و قابلیت‌های جدید به وردپرس اضافه شده است و WordPress همواره در حال تغییر و تحول بوده است. وردپرس نیز مانند هر پروژه نرم‌افزاری دیگری در آینده بهبودهای بیشتری پیدا خواهد کرد و داستان توسعه آن ادامه خواهد داشت.

در این مقاله سعی کردیم داستان شکل گیری وردپرس و تاریخچه شروع آن را از ابتدا توضیح دهیم و شما را با فرایند تکامل وردپرس در نسخه‌های مختلف آشنا کنیم. این مقاله با توجه به انتشار نسخه‌های جدید وردپرس در آینده بروزرسانی شده و تغییرات مربوط به نسخه‌های جدید وردپرس در این مقاله قرار خواهد گرفت.

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد، در صورت وجود هرگونه دیدگاه در مورد این مقاله می‌توانید از قسمت نظرات باما در ارتباط باشید.

نظرت راجب این مطلب چیه؟

میانگین امتیازات 5 از 5 | تعداد رای: 2 نفر
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.