امروز با قسمت دیگری از دوره رایگان آموزش وردپرس در خدمت شما هستیم، همانطور که در قسمت مربوط به آموزش پوسته‌ها در وردپرس گفتیم در این قسمت از دوره می‌خواهیم در مورد قالب وردپرس، دسته‌بندی‌های قالب وردپرس و معیار‌هایی که باید برای انتخاب قالب وردپرس داشته باشیم صحبت کنیم و قصد داریم بیشتر با قالب وردپرس آشنا بشویم تا در نهایت بتوانیم قالب مناسبی را برای سایت خود انتخاب کنیم.

قالب وردپرس چیست

قالب وردپرس مجموعه‌ای از استایل‌ها و کدهایی است که نحوه نمایش و ظاهر وب‌سایت وردپرس را در سمت کاربر، بدون تغییر اصلی در وردپرس، تغییر می‌دهند. ما می‌توانیم قالب وردپرس را به دو دسته اصلی دسته‌بندی کنیم.

دسته اول قالب‌های رایگان هستند و دسته دوم قالب‌های حرفه‌ای هستند که در ادامه بررسی هر دو دسته‌بندی می‌پردازیم.

مزایا و معایب قالب‌های رایگان وردپرس

اولین و مهم‌ترین مزیت این قالب‌ها رایگان بودن آن‌هاست، به دلیل اینکه اکثر این قالب‌ها انگلیسی هستند پروسه فارسی سازی آن‌ها زمان‌بر است و عدم سازگاری این قالب‌ها با زبان فارسی یکی از معایب این دسته از قالب‌ها به شمار می‌رود همچنین حتی اگر به صورت دستی نیز این قالب‌ها را فارسی‌سازی کنید بعد از اولین بروزرسانی که برای قالب بیاید، تمام کارهایی که برای فارسی سازی قالب انجام شده است از بین می‌رود.

عدم بروزرسانی مداوم و همیشگی: این مورد نیز از دیگر معایب قالب‌های رایگان وردپرس می‌باشد و این موضوع نیز به این دلیل وجود دارد که توسعه دهنده قالب از شما بابت ارائه قالب هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند و به همین علت تعهدی نیز برای ارائه خدمات بروزرسانی به شما به عنوان کاربر این قالب ندارد و ممکن است بروزرسانی مداوم برای آن قالب وردپرس انجام نشود.

عدم ارائه پشتیبانی: یکی دیگر از معایب قالب‌های رایگان وردپرس عدم پشتیبانی است و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما دچار مشکلی بشوید یا سوالی درخصوص استفاده از بخشی از قالب داشته باشید در قالب‌های رایگان شما نمی‌توانید از توسعه دهنده قالب پشتیبانی دریافت کنید.

لازم به ذکر است که به دلیل معایبی که قالب‌های رایگان وردپرس دارند و در بالا نیز برخی از آن‌ها ذکر شد، ما از این قالب‌ها در این آموزش استفاده نمی‌کنیم.

منبع دانلود قالب‌های رایگان وردپرس

اگر بخواهید از قالب‌های رایگان استفاده کنید بهترین منبع برای دانلود آن‌ها سایت اصلی وردپرس هست که طبق مراحل زیر هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی می‌توانید قالب‌های رایگان را از سایت وردپرس دانلود کنید، روش دیگری هم که می‌توانید این قالب‌های وردپرس را به صورت رایگان دانلود کنید از طریق بخش پوسته‌ها در پیشخوان وردپرس سایت‌تان است البته سایت‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید قالب‌های رایگان وردپرس را از آن‌ها دانلود کنید اما متاسقانه این سایت‌ها به اندازه سایت اصلی وردپرس قابل اعتماد نیستند.

سایت اصلی وردپرس
سایت اصلی وردپرس

قالب‌های غیر رایگان و حرفه‌ای وردپرس

اولین عیب قالب‌های حرفه‌ای وردپرس این است که برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید اما این قالب‌ها مزیت‌هایی نیز دارند که آنها را نسبت به قالب‌های رایگان متمایز می‌کند.

قابلیت بروزرسانی: توسعه دهنده این قالب‌ها به دلیل دریافت هزینه از کاربران برای ساخت این قالب‌ها متعهد هستند که به صورت مداوم قالب را بروزرسانی کرده و آن را با امکانات جدید وردپرس هماهنگ کنند.

پشتیبانی فنی قالب: یکی دیگر از مزیت‌‌های قالب‌های حرفه‌ای وردپرس پشتیبانی آن‌ها است که به این صورت شما می‌توانید هر سوالی که دارید را از پشتیبانی قالب بپرسید و در کمترین زمان ممکن جواب سوال خود را دریافت کنید.

بهبود و توسعه قالب: اصولا در بروزرسانی‌هایی که توسعه دهنده قالب انجام می‌دهد، ویژگی‌های موجود در قالب بهبود پیدا می‌کند و امکانات جدیدی نیز به اضافه می‌شود و به این صورت قالب وردپرس بهتر شده و بهبود می‌یابد.

قابلیت اطمینان: قالب‌های حرفه‌ای وردپرس به دلیل اینکه توسعه دهنده آن‌ اهداف تجاری دارد قطعا قابل اطمینان‌تر هستند چون توسعه دهنده قالب وردپرس تا جایی که می‌توانسته به فکر تمام جزئیات بوده که شما دچار مشکل نشوید اما در قالب‌های رایگان اگر شما با مشکلی مواجه شوید توسعه دهنده قالب به دلیل رایگان بودن آن قالب هیچ تعهدی به شما ندارد تا مشکل شمارا برطرف کند.

امکانات زیاد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قالب‌های حرفه‌ای وردپرس امکانات زیاد و متنوعی هست که این قالب‌ها به کاربران ارائه داده و در اختیار آن‌ها قرار خواهند داد.

امکان سفارشی‌سازی: در قالب‌های حرفه‌ای وردپرس، کاربران و استفاده کنندگان از قالب می‌توانند به تنظیمات خیلی بیشتری از قالب دسترسی داشته باشند و سفارشی‌سازی‌های بیشتری را روی آن انجام بدهند که نسبت به قالب‌های رایگان یک ویژگی مهم است بدلیل اینکه توسعه دهنده قالب باید سلیقه‌های متعددی را پوشش بدهد تا امکان تغییرات و سفارشی‌سازی بیشتری روی قالب وجود داشته باشد.

خرید قالب‌های غیر رایگان

ما می‌توانیم قالب‌های حرفه‌ای و غیر رایگان را از دو منبع دریافت کنیم، اولین منبع دریافت این قالب‌ها سایت‌های خارجی هستند که قالب‌های خارجی را با زبان انگلیسی و به صورت دلاری بفروش می‌رسانند و دومین منبع دریافت این قالب‌ها سایت‌های ایرانی هستند که قالب‌های ایرانی را به صورت فارسی شده ارائه می‌دهند همچنین قالب‌های خارجی را می‌توانیم از دو منبع خریداری کنیم که به صورت کلی اصلی‌ترین منبع خریداری قالب‌های حرفه‌ خارجی سایت اصلی توسعه‌دهنده آن می‌باشد و منبع دیگر آن سایت‌های ایرانی ارائه دهنده و فروشنده قالب‌های خارجی هستند.

تفاوت خرید از سایت توسعه‌دهنده اصلی و سایت ایرانی

تفاوت اصلی بین این دو سایت این است که وقتی شما از سایت اصلی خود توسعه دهنده قالب را خریداری می‌کنید باید پرداخت دلاری داشته باشید ولی در سایت‌های ایرانی نیازی به پرداخت دلاری برای خرید قالب نیست و می‌توانید از واحد پول کشور خودمان برای خریداری قالب استفاده کنید همچنین این قالب‌ها در سایت‌های توسعه‌دهنده اصلی آن عموما به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که همین موضوع ممکن است استفاده از آن را برای شما سخت کند اما بهتر است بدانید با خرید قالب‌های وردپرس از سایت‌های خارجی معتبر شما میتوانید به خود توسعه دهنده قالب دسترسی داشته باشید و به بروزرسانی‌های قالب بدون تاخیر دسترسی داشته باشید.

روش دیگر تهیه قالب‌های خارجی استفاده از سایت‌های ایرانی برای خرید قالب‌های خارجی هست که روش کار این سایت‌ها به این شکل است که آن‌ها قالب‌های معروف خارجی را از سایت توسعه دهنده اصلی آن خریداری می‌کنند و آنها را بومی سازی کرده و برای خرید در اختیار شما قرار خواهند داد که به این صورت لازم نیست شما هزینه دلاری را برای خرید قالب پرداخت کنید و مزیت دیگری که این روش دارد این هست که این قالب‌ها بومی سازی شدند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است اما از طرفی استفاده از این روش نیز می‌توانند ایراداتی هم داشته باشد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از : مشابه نبودن قالب خریداری شده در سایت‌های ایرانی با قالبی هست که در سایت اصلی توسعه‌دهنده قالب بفروش می‌رسد مورد بعدی این است که این امکان وجود دارد که برخی از سایت‌های ایرانی نسخه نال شده قالب را به شما بفروشند که همین موضوع ممکن است در آینده برای سایت شما مشکلاتی را ایجاد کند و موضوع بعدی که وجود دارد تاخیر در بروزرسانی‌های قالب در سایت‌های ایرانی می‌باشد که این موضوع در سایت اصلی توسعه‌دهنده قالب در زمان سریع‌تری قابل انجام است.

خرید قالب وردپرس غیر رایگان و حرفه‌ای

در این مقاله ما تعدادی از سایت‌های خارجی و همچنین ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم که مورد اطمینان هستند و شما میتوانید با خیال راحت قالب‌ موردنظرتان را از آن‌ها خریداری کنید.

اولین سایت خارجی برای خرید قالب وردپرس ThemeForest هست که این سایت یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سایت‌های فروش قالب وردپرس هست البته به این نکته توجه داشته باشید که برای دسترسی به این سایت باید از نرم‌افزار‌‌های تغییر IP استفاده کنید و برای خرید قالب وردپرس از ThemeForest می‌توانید از سایت‌های واسطه‌ای که این کار را انجام می‌دهند استفاده کنید.

سایت ThemeForest
سایت ThemeForest

سایت‌های دیگری هم وجود دارند مثل Templates Monster که به اندازه سایت قبلی معروف نیستند اما معتبر هستند و شما می‌توانید قالب‌ وردپرس را از این سایت نیز خریداری کنید.

سایت Templatemonster
سایت Template monster

البته این موضوع نیز وجود دارد که بعضی از توسعه‌دهندگان قالب وردپرس، نسخه‌ای از قالب وردپرس خود را به صورت رایگان منتشر کرده ولی نسخه حرفه‌ای همان قالب را در سایت شخصی خودشان به فروش می‌رسانند که می‌توانید از این روش هم قالب مورد نظرتان را خریداری کنید.

نکته مهم: ما پیشنهاد می‌کنیم که قالب‌های حرفه‌ای را فقط از سایت‌های خارجی خریداری کنید و در صورت نیاز به فارسی سازی آن با پرداخت هزینه‌ به یک متخصص وردپرس آن را بومی‌ و فارسی‌سازی کنید.

خرید قالب از سایت‌های ایرانی

سایت‌های زیادی هستند که خدمات فروش قالب‌های خارجی را به صورت فارسی‌سازی شده می‌دهند این سایت‌ها قالب‌های حرفه‌ای وردپرس را از سایت‌های خارجی که در بالاتر گفتیم یا از سایت توسعه‌دهنده‌ اصلی آن خریداری می‌کنند و بعد از فارسی‌سازی قالب‌ها آن‌ها را به فروش می‌رسانند، پیدا کردن این سایت‌ها خیلی سخت نیست و با یک جستجو ساده در گوگل می‌توانید آنها را پیدا کرده و از خدمات‌شان استفاده کنید. فقط یادتان باشد که نماد اعتماد سایت را قبل از خرید چک کنید و از معتبر بودن سایت موردنظر اطمینان حاصل کنید همچنین بعضی از سایت‌های ایرانی پشتیبانی پس از خرید قالب را هم ارائه می‌دهند که می‌توانید از این موضوع هم در صورت لزوم استفاده کنید.

قالب‌های ایرانی

منظور از قالب‌های ایرانی، قالب‌هایی هستند که شرکت‌ها و توسعه دهندگان ایرانی آنها را از صفر تا صد ساخته و برنامه نویسی کرده‌اند که این قالب‌ها دیگر نیاز به فارسی‌سازی ندارند.، این قالب‌ها عموما برای رفع نیازهای کاربران ایرانی توسعه داده می‌شوند البته احتمال اینکه این قالب ها امکانات کمتری را نسبت به قالب‌های خارجی داشته باشند نیز وجود دارد اما این قالب‌ها برای کاربران ایرانی گزینه بهتری هستند هم از لحاظ مالی و هم اینکه توسعه دهنده قالب این قالب وردپرس را برای رفع نیازهای سایت‌های ایرانی ساخته و ارائه کرده است.

در این دوره آموزش وردپرس ما از قالبی که خودمان توسعه دادیم برای آموزش دوره استفاده می‌کنیم، همچنین قالب‌های وردپرس ایرانی دارای پشتیبانی توسعه‌دهنده هستند و شما می‌توانید هر سوال یا مشکلی که دارید را با تیم پشتیبانی قالب در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

خرید قالب‌های ایرانی

برای خرید این قالب‌ها شما می‌توانید از مارکت‌هایی که قالب‌های وردپرس را به فروش می‌رسانند استفاده کنید که توسعه‌دهنده‌های مختلفی قالب‌ها را در این مارکت‌ها بفروش می‌رسانند و شما می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید و از محصولات‌شان استفاده کنید. همچنین توسعه دهنده‌هایی وجود دارند که قالب‌های حرفه‌ای وردپرس را در سایت شخصی خودشان به فروش می‌رسانند و شما می‌توانید این قالب‌ها را به صورت مستقیم از خود توسعه‌دهنده‌ آن خریداری کنید مثلا قالب چابک را که ما خودمان آن را توسعه داده و ساخته‌ایم را شما می‌توانید فقط از سایت ما تهیه کنید.

دسته بندی قالب‌های وردپرس

قالب‌های وردپرس براساس کاربرد و زمینه‌هایی که توسعه داده شدند دسته بندی می‌شوند، یعنی قالب‌های مختلفی وجود دارند که برای سایت‌های به خصوصی استفاده می‌شوند که در این مقاله ما سعی می‌کنیم دسته‌بندی‌ قالب‌های مهم و اصلی را بررسی کنیم.

قالب‌های مجله‌ای یا خبری: متداول‌ترین نوع قالب‌وردپرس، قالب‌های مجله‌ای یا خبری هستند که با استفاده از این قالب‌ها شما می‌توانید یک سایت خبری داشته باشید و مطالبی را به اشتراک بگذارید البته در برخی از این نوع قالب‌ها شما می‌توانید محصولات را هم قرار بدهید اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در این قالب‌ها تمرکز اصلی قالب روی مطالب و مقاله‌های رایگان هست.

شما می‌توانید قالب‌های خبری و مجله‌ای را از طریق سایت ThemeForest خریداری کنید که در این سایت قالب‌های خبری زیادی وجود دارند که شما می‌توانید طبق سلیقه‌تان یکی از آنها انتخاب کرده و از آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قالب‌های مجله‌ای و خبری را از توسعه دهنده‌های ایرانی تهیه کنید به این دلیل که همان امکانات را ارائه میدهند و از لحاظ مالی هم برای شما به صرفه‌تر خواهند بود اما اگر نتوانستید قالب مورد نظرتان را در ایران پیدا کنید، می‌توانید از سایت Themeforest استفاده کنید.

قالب خبری یا مجله ای
قالب خبری یا مجله ای

قالب‌‌های فروشگاهی: در این قالب‌ها تمرکز اصلی روی فروش محصولات هست و شما می‌توانید هر محصولی که دارید را در این قالب‌ها به فروش برسانید. در حال حاضر بهترین قالب‌های فروشگاهی وردپرس در سایت Themeforest قالب‌های Flatsome وWoodmart هست.

قالب های فروشگاهی
قالب های فروشگاهی

قالب‌های خلاقانه: در این قالب‌ها شما می‌توانید هم مطالب را به اشتراک بگذارید و هم محصولات خود را به فروش برسانید اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که تمرکز اصلی روی بخش مطالب قالب به اندازه قالب‌های مجله‌ای و خبری نیست و فقط در حد رفع نیاز به این موضوع توجه شده است همچنین نباید انتظار امکانات مخصوص فروش قالب‌های فروشگاهی را از قالب‌های خلاقانه داشته باشید. بهترین قالب‌های خلاقانه وردپرس در سایت Themeforest  قالب‌های Bridge و Uncode هست.

قالب های خلاقانه
قالب های خلاقانه

قالب‌های آموزشی: این قالب‌ها برای اهداف آموزشی و آموزش آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر شما دوره‌های آموزشی دارید، می‌توانید از این قالب‌ها برای فروش آنها استفاده کنید که یکی از بهترین قالب‌های آموزشی در سایت Themeforest،  قالب WPLMS می‌باشد اما باید توجه داشته باشید که اگر این قالب‌ها را از سایت‌های ایرانی بخرید این امکان وجود دارد که به درستی فارسی‌سازی نشده باشند و شما نتوانید از تمام امکانات این قالب ها استفاده کنید به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم که قالب‌های ایرانی را از توسعه دهندگان ایرانی خریداری کنید یا اگر قالب مورد نظرتان را پیدا نکردید قالب وردپرس را از سایت‌های خارجی بخرید و بعد از خرید آن هزینه جداگانه‌ای را برای فارسی سازی قالب خریداری شده بپردازید.

قالب آموزشی
قالب های آموزشی

قالب‌های شرکتی: همانطور که از اسم این قالب‌ها پیداست این قالب‌ها برای استفاده شرکت‌ها هستند در این دسته از قالب‌ وردپرس قسمت فروش محصولات و مطالب رایگان از اهمیت کمتری برخورددار هستند و یکی از قالب‌های پرفروش شرکتی قالب Avada است، همچنین قالب‌های Be و Enfold نیز از قالب‌های با امتیاز بالا و پرفروش هستند.

قالب های شرکتی در سایت Theme Forest
قالب های شرکتی در سایت Theme Forest

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد قالب‌های وردپرس را توضیح بدهیم تا بتوانید انتخاب بهتری در خصوص انتخاب قالب سایت‌تان داشته باشید در نهایت ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قالب‌های ایرانی استفاده کنید که هم از لحاظ مالی به صرفه‌تر هستند و هم طبق نیاز کاربران ایرانی توسعه داده شده‌اند و نیازی به فارسی سازی و پرداخت هزینه جداگانه برای بومی سازی آن‌ها نیست و شما خیلی راحت‌تر می‌توانید با پشتیبانی آنها ارتباط برقرار کنید.

اگر سوال یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید، می‌توانید از قسمت نظرات این مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

دوره آموزش وردپرس

این مقاله یکی از جلسات دوره آموزش وردپرس است که به صورت رایگان قابل مشاهده است. مشاهده همه جلسات
وردپرس
قسمت بعدی قسمت قبلی

نظرت راجب این مطلب چیه؟

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.