در این قسمت از دوره‌ آموزش گرویتی فرم می‌خواهیم توضیح فیلدهای استاندارد را شروع کنیم و در این قسمت قصد داریم با فیلد متن پاراگرافی و لیست بازشو در گرویتی فرم آشنا شویم.

توصیه می‌کنیم که قبل از مشاهده آموزش این قسمت، آموزش قسمت‌های قبلی دوره را مشاهده کنید به دلیل اینکه در قسمت‌های قبلی مواردی توضیح داده شده است که در این قسمت دوباره آن را تکرار نمی‌کنیم که وقت شما گرفته نشود.

فیلدهای استاندارد

برای ساخت و ویرایش فرم در قسمت فیلدهای استاندارد چندین فیلد وجود دارد که در این قسمت می‌خواهیم به توضیح فیلدهای متن پاراگرافی و لیست بازشو بپردازیم و با کاربرد آن‌ها آشنا شویم.

فیلدهای استاندارد
فیلدهای استاندارد

فیلد متن پاراگرافی و کاربرد آن

این فیلد برای نوشتن متن‌های طولانی مناسب است. کاربرانی که فرم ساخته شده توسط شما را تکمیل می‌کنند می‌توانند در این فیلد توضیحات زیادی را بنویسند.

فیلد متن پارگرافی
فیلد متن پارگرافی

اگر این فیلد را انتخاب کنید برای آن تنظیماتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

تنظیمات فیلد
تنظیمات فیلد

1-برچسب فیلد: شما باید در این قسمت یک عنوان برای فیلد موردنظر مشخص کنید. مثلا: اگر قرار است که کاربر در این فیلد درخواست خود را بیان کند، نام آن را شرح درخواست می‌گذاریم.

2-توضیحات: در این قسمت باید یک توضیح کوتاه درباره نحوه تکمیل این فیلد بدهیم. این توضیح باید دارای راهنمایی برای کاربر باشد.

3-حداکثر کاراکتر: در این قسمت می‌توانید محدودیتی را برای تعداد کاراکترها در نظر بگیرید تا کاربر نتواند بیش از آن تعداد، کاراکتری وارد کند. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به شناختی که از نیاز کاربر دارید این قسمت را مشخص کنید.

4-قوانین: در این قسمت می‌توانید قوانین موردنیاز را برای این فیلد مشخص کنید. در صورتیکه می‌خواهید، حتما این فیلد تکمیل شود باید تیک گزینه ضروری را بزنید.

گزینه‌های مربوط به قوانین در وردپرس
گزینه‌های مربوط به قوانین در وردپرس

استفاده از ویرایشگر متن قوی: این گزینه را می‌توانید در قسمت “تنظیمات پیشرفته” مربوط به فیلد پیدا کنید، با فعال کردن این گزینه برای این فیلد تنظیمات بیشتری نمایش داده خواهد شد. این گزینه امکانات بیشتری را به کاربر برای پر کردن این فیلد می‌دهد.

ایجاد ویرایشگر حرفه ای در متن
ایجاد ویرایشگر حرفه ای در متن

فیلد لیست بازشو

این فیلد لیستی از گزینه‌ها در اختیار کاربر قرار می‎دهد تا کاربر با استفاده از یکی از ‌آن‎‌ها بتواند فیلد را تکمیل کند. به این فیلد لیست بازشونده یا بازشو گفته می‌شود. کاربرد این فیلد بیشتر برای مواقعی است که شما می‌خواهید کاربر از بین گزینه‌های موردنظر شما حق انتخاب داشته باشد.

فیلد بازشونده
فیلد بازشونده

در ادامه به بررسی تنظیمات این فیلد می‌پردازیم.

تنظیمات فیلد بازشونده
تنظیمات فیلد بازشونده

1-برچسب فیلد: همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم در این گزینه می‌توانید عنوانی را برای این فیلد مشخص کنید.

2-توضیحات: در این بخش باید توضیحات کوتاهی درباره نحوه تکمیل کردن این فیلد به کاربر ارائه دهید.

3-انتخاب‌ها: با استفاده از این گزینه می‌توانید، گزینه‌های انتخابی کاربر را مشخص کنید برای این کار کافیست روی این گزینه کلیک کنید.

کلیک بر گزینه  edit choices
کلیک بر گزینه edit choices

پس از کلیک روی این گزینه، قسمت جدیدی همانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد. در قسمتی که باز شد می‌توانید گزینه‌ها موردنظر را به‌صورت دلخواه مشخص کنید، برای اضافه کردن یک گزینه از علامت + و برای حذف یک گزینه از گزینه _ استفاده کنید.

تغییر و حذف گزینه ها

Show Values: با استفاده از این گزینه می‌توانید برای گزینه‌های انتخابی که مشخص کردید یک مقدار جداگانه در نظر بگیرید. مقادیری که برای گزینه‌‌‎های انتخابی در این قسمت مشخص کرده‌اید فقط در صندوق ورودی قابل مشاهده است.

به طور مثال اگر بخواهید مقادیری انتخاب شده از سمت کاربر در صندوق ورود برای مدیر با نام دیگری نمایش داده شود می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

کلیک بر بخش show values
کلیک بر بخش show values

مرتب کردن گزینه‌های موجود

یکی دیگر از کاربردهای این قسمت برای مرتب کردن گزینه‌های انتخابی به صورت دلخواه است که می‌توانید ترتیب قرارگیری گزینه‌ها در این بخش را مشخص کنید. برای این کار باید روی گزینه مورد نظر قرار بگیرید و برای مشخص کردن ترتیب گزینه، آن را با کشیدن و رها کردن مشخص کنید.

کشیدن گزینه ها برای قرارگیری به ترتیب دلخواه
کشیدن گزینه ها برای قرارگیری به ترتیب دلخواه

مشخص کردن مقدار پیش‌فرض

با فعال کردن تیک کنار هر گزینه می‌توانید آن را به عنوان گزینه پیش فرض در فیلد موردنظر برای کاربر انتخاب کنید.

انتخاب گزینه برای نمایش پیش فرض
انتخاب گزینه برای نمایش پیش فرض

Bulk add: با استفاده از این گزینه می‌توانید از قابلیت اضافه کردن گروهی استفاد کنید. اگر روی این گزینه کلیک کنید پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد که از طریق آن می‌توانید گزینه‌های انتخابی را به صورت گروهی به لیست اضافه کنید.

انتخاب گزینه bulk add
انتخاب گزینه bulk add

وقتی روی این گزینه کلیک کردیم با پنجره زیر روبرو خواهیم شد که اینجا هم می‌توانید از گزینه‌های آماده استفاده کنید و هم می‌توانید خودتان گزینه‌های موردنظرتان را اضافه کنید.

استفاده از برچسب های آماده
استفاده از برچسب های آماده

استفاده از گزینه‌های آماده: مثلا با کلیک روی ماه‌های ایران، می‌توانید نام ماه‌های موجود در تقویم شمسی را به لیست خود اضافه کنید و در نهایت برای اعمال شدن این تغییر باید روی گزینه وارد کردن گزینه‌ها کلیک کنید.

کلیک روی گزینه وارد کردن گزینه‌ها
کلیک روی گزینه وارد کردن گزینه‌ها

استفاده از گزینه‌های دلخواه: شما می‌توانید در این قسمت، لیست مورد نظر خود را نیز ایجاد کرده و آن را برای استفاده در فرم‌های بعدی ذخیره کنید.

تعیین لیست و کلیک بر bulk add
تعیین لیست و کلیک بر bulk add

برای این کار باید اول گزینه‌های لیست خود را مشخص کنید و سپس روی گزینه “ذخیر کردن به عنوان گزینه سفارشی جدید” کلیک کنید، در ادامه یک نام نیز برای آن مشخص کنید تا بتوانید آن را برای استفاده در دفعات بعدی ذخیره کنید.

ذخیره لیست انتخابی
ذخیره لیست انتخابی

اگر تعداد گزینه‌های موجود در لیست شما زیاد است و می‌خواهید آن‌ها را به صورت گروهی اضافه کنید، کافیست روی گزینه “bulk add” را بزنید و در کادر سمت چپ گزینه‌های مورد نظر را به ترتیب بنویسید. پس از انجام موارد فوق باید روی گزینه “واردکردن گزینه‌ها” بزنید تا وارد فرم شما شوند.

صحبت پایانی

در این قسمت از آموزش گرویتی فرم به بررسی فیلدهای متن پاراگرافی و لیست بازشو پرداختیم و تنظیمات آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که نکات گفته شده در این قسمت برای شما کاربردی باشد و از آن برای ساخت فرم‌های جدید استفاده کنید.

نظرت راجب این مطلب چیه؟

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
  • خیلی عالی
  • عالی
  • خوب
  • بد
  • خیلی بد
اگر سوال یا نظری راجب این مطلب دارید، به اشتراک بگذارید. ارسال دیدگاه

نوشتن دیدگاه

پس از ارسال دیدگاه، ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد.